عملیات انتخاباتی شهید آیت

0

طلاب مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) شعبه ۳، در انتخابات سال ۱۴۰۰ حضور فعالی داشتند. عملیات انتخاباتی طلاب مدرسه، با عنوان “عملیات شهید آیت“، توسط بسیج مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) شعبه ۳ برنامه ریزی شد.

این عملیات از بخش های مختلفی تشکیل شده بود: ۱- کارگروه محتوا و پژوهش، ۲- کارگروه رسانه، ۳- کارگروه تبلیغ حضوری، ۴- کارگروه مغالطات، ۵- کارگروه نظارت و ارزیابی

اولین جلسه که برای شناخت وظیفه و ضرورت فعالیت در زمینه انتخابات برنامه ریزی شد، جلسه ای با حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی با عنوان “نقش روحانیت در انتخابات” بود که در تاریخ اول اردیبهشت برگزار شد.

در تاریخ ۱۶ اردیبهشت، جلسه ای به منظور تحلیل و بررسی گفتمان های حاکم بر انتخابات، با ارائه جناب آقای دکتر شاملو که تحلیلگر مسائل سیاسی هستند برگزار شد.

در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، کارگاهی پیرامون کتاب “تکرار یا تغییر” با حضور حجت الاسلام و المسلمین فوجی و جناب آقای خاتمی (نویسندگان کتاب های صعود چهل ساله و تکرار یا تغییر) برگزار شد.

همچنین در ادامه، جلسه ای با موضوع “بیان راه حل مشکلات فعلی کشور” با حضور جناب آقای شاملو برگزار شد.

جلسه دوم کارگاه کتاب “تکرار یا تغییر” با موضوع “ریشه مشکلات کشور و راه حل های آن”، روز یکشنبه ۲ خرداد انجام شد.

کارگروه مغالطات:

این کارگروه به منظور بررسی و رصد سخنانی که در فضای انتخابات مطرح می شد و در نتیجه پیدا کردن مغالطاتی که انجام می شد تشکیل شد.

یکی از نقاط شروع این کارگروه، انجام پروژه کاربردی درس منطق، به صورت انجام مناظراتی پیرامون موضوعات مطرح در جامعه بود.

اولین مناظره با موضوع “رابطه با آمریکا خوب است ؟ بلی یا  نه خیر”، روز یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.

دومین مناظره با موضوع “افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه”، روز دوشنبه ۳ خرداد انجام شد.

فعالیت این کار گروه حدود ۴۰۰ ساعت بطول انجامید.

کارگروه تبلیغ حضوری:

این کارگروه به منظور ساماندهی و پشتیبانی طلاب برای انجام تبلیغ حضوری تشکیل شد. هدف اصلی که در این کارگروه دنبال شد، تبیین و تبلیغ مشارکت حداکثری بود.

قالبی که این کارگروه برای رسیدن به این هدف در نظر گرفت، فعال کردن تشکل های مردمی برای فعالیت در زمینه مشارکت حداکثری بود؛ به این صورت که طلاب در قالب گروه های دو نفره ساماندهی شوند و هر گروه، با ارتباط گیری با یکی از پایگاه های بسیج محلات، این پایگاه را فعال بکند تا خودِ اعضای این پایگاه، فعالیت خود را در زمینه مشارکت حداکثری شروع بکنند.

به این منظور ۴ تیم که هریک شامل چند گروه دو نفره بود ساماندهی شد.

در اولین قدم، کارگاهی به منظور آشنایی با نحوه فعال سازی تشکل های مردمی با حضور جناب آقای دکتر اصغری (پژوهشگر تشکل های مردمی)، روز پنجشنبه ۱۳ خرداد تشکیل شد.

روشی که در این کارگاه برای فعال سازی تشکل های مردمی توضیح داده شد، استفاده از الگو “مسئله شناسی، ظرفیت شناسی” بود. در این روش اولاً تلاش می شود علل به وجود آمدن مسئله، و پیامدهای حاصل از این مسئله کشف شود. ثانیاً برای حل مسئل با توجه به ظرفیت های موجود راه حل هایی پیدا بشود؛ به این صورت که در جدولی، از یک طرف مسائل مختلفی که برای مشارکت حداکثری وجود دارد قرار می گیرد، و از طرف دیگر جدول، انواع ظرفیت هایی که یک محله دارد قرار می گیرد. در این مرحله با همفکری و بارش فکری اعضای هر پایگاه، این جدول تکمیل می شود، یعنی مشخص می شود که از کدام ظرفیت های محله برای حل کدامیک از مسائل مربوط به مشارکت حداکثری می توان استفاده کرد.

تصویری از انجام این روش در یکی از پایگاه های بسیج را مشاهده می کنید. (همفکری با اعضای پایگاه بسیج برای پیدا کردن راه حل‌ها)

پشتیبانی محتوایی از این تبلیغ حضوری، با استفاده از محتواهایی که توسط کارگروه پژوهش آماده شده بود انجام می گرفت. محتواهایی از قبیل “پاسخ به مهمترین شبهات انتخاباتی “، “خلاصه پاسخ به ۵ شبهه محوری ضد مشارکت حداکثری” ، “تیپ شناسی مخاطبین” و… آماده شد و در اختیار گروه های طلاب قرار گرفت.

بعد چند روز فعالیت گروه های طلاب برای در پایگاه های بسیج سطح شهر، پیگیریِ فعالیت های انجام شده و انتقال تجربه گروه ها با یکدیگر در تاریخ ۱۹ خرداد انجام شد.

تصاویری از فعالیت هایی که در تبلیغ حضوری انجام شده است را مشاهده می کنید.

همچنین سلسله جلساتی نیز با عنوان “مشهد_۱۴۰۰” با تمرکز بر انتخابات شورای شهر مشهد برگزار شد. جلسات اول و دوم از این سلسله جلسات با موضوع “سیره انتخاباتی امامین انقلاب” و “بررسی جریان های حاکم بر فضای انتخابات شورای شهر مشهد” با حضور جناب آقای دکتر سهیلی (تحلیلگر مسائل سیاسی) در روزهای جمعه و شنبه، ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت برگزار شد.

سومین جلسه از سلسله جلسات “مشهد_۱۴۰۰” با موضوع “گفتگو با جریان های تاثیرگذار در انتخابات شورای شهر” و با حضور آقایان مرتضی کامل نواب (دبیر جبهه آرمان خواهان واقع بین) و مسعود ولی زاده (قائم مقام جبهه آرمانخواهان واقع بین) در تاریخ دوشنبه ۲۷ اردیبهشت برگزار شد.

چهارمین جلسه از سلسله جلسات “مشهد_۱۴۰۰” با موضوع “گفتگو با جریان های تاثیرگذار در انتخابات شورای شهر” و با حضور آقایان مرتضی آجیل چی و مصطفی شریف که از فعالان حسینیه قرآن و عترت هستند، در تاریخ ۲۹ اردیبهشت برگزار شد.

کارگروه پژوهش:

این کارگروه به منظور رصد، جمع آوری و تولید محتواهای مرتبط و لازم با انتخابات تشکیل شد. رصد و جمع آوری شبهات پرتکرار در ذهن مردم، رصد رسانه های بیگانه، جمع آوری و نظم دهی به محتواهای تولید شده در جبهه انقلاب و تولید محتوا در صورت لزوم از جمله وظایفی است که این کارگروه در این مدت انجام داد.

برای مثال، “نمودار شبهات ضد مشارکت حداکثری” در پایین آمده است.

کارگروه رسانه:

این کارگروه که یک تیم هشت نفره بود، از اول بحث انتخابات در قسمت رسانه فعالیت داشت که مجموع فعالیت آن حدود ۱۲۰۰ ساعت به طول انجامید.

این کارگروه تعدادی کار نمایشی طنز با موضوع مشارکت حداکثری تهیه کرد؛ این تولیدات با هدفِ تبیین اهمیت مشارکت حداکثری، در قالب طنز و خنده، تهیه شد.

از دیگر تولیدات این کارگروه، تولید نماهنگ هایی درباره مغالطات و شبهات مربوط به انتخابات بود، نماهنگ هایی که با هدف پاسخ به شبهات تهیه شدند.

برای عرضه و انتشار این تولیدات رسانه ای، شبکه ای  با نام “چی گفتی؟” (@cheegofti) در آپارات، یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام، ایتا و واتسآپ ایجاد شد و مجموعه کلیپ ها در آنجا بارگزاری شد.

اعضای این کارگروه تلاش و مجاهدت های بسیاری انجام دادند؛ از جمله اینکه حدود چهار یا پنج شب اعضای کارگروه ۲۴ ساعته در محل استودیو حاضر بودند، یعنی شب ها را همان جا می خوابیدند. گاهی تا حدود ساعت پنج صبح ضبط انجام می گرفت.

از دیگر تولیدات این کارگروه، تعدادی نماهنگ کوتاه به صورت دوبله بود که ابتدا با اسم قارقورت شروع شده بود و بعداً در همین کانال “چی گفتی؟” بارگزاری شد.

این کارگروه با چالش های مختلفی هم مواجه شد؛ از جمله فضای لازم برای ضبط نماهنگ ها که الحمدلله در نهایت هماهنگی لازم برای یک استودیو انجام شد.

علاوه بر نماهنگ های تولید شده در این کارگروه، سلسله مطالبی با عنوان ” #گذری_بر_مجازیسم ” در شبکه اطلاع رسانی بسیج مدرسه حضرت مهدی (عج) شعبه ۳ در ایتا (eitaa.com/BASIJTM) بارگزاری می شد. این مطالب حاوی نکات مهمی درباره فعالیت هدفمند در فضای مجازی، خصوصا اینستاگرام، بود.

پاسخ دهید