رحیمیان: نظریه مقاومت یک چالش سیاسی نیست/ برخورد تحلیلی با فرمایشات رهبری مهجور مانده است.

0

به گزارش روابط عمومی مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)؛ به مناسبت برگزاری دوره تبیینی نظریه مقاومت، تصمیم گرفتیم تا با مسئول برگزاری این دوره مصاحبه‌ای داشته باشیم. مبین رحیمیان از طلاب پایه پنجم در شعبه یک است که مسئولیت برگزاری این دوره را برعهده دارد.

در ابتدا خدا قوت میگویم به شما که با این حجم درس‌­های طلبگی و مشغله درسی دوره­ای علمی را با حضور اساتید کشوری و مطرح مشهد برگزار می‌کنید، در ابتدای گفتگو از دلیل و هدفتان برای انتخاب این مبحث بگویید:

تبادر عامه مردم از بحث مقاومت که عمدتا در ایام انتخابات، راهپیمایی‌ها، مباحثات سیاسی و امثالهم بیان می‌شود صرفا یک چالش بین المللی یا سیاسی است و در نتیجه عمده مردم و برخی نخبگان نقشی غیر از تحمل سختی‌های تحریم و نظیر این را برای خود قائل نمی‌شوند در حالی که نظریه مقاومتی که امامین انقلاب تصویر می‌کنند نقش اصلی را بر عهده توده مردم و نخبگان جامعه قرار داده است و صرفا در یک سطح چالش سیاسی و بین المللی قرار ندارد؛ در این دوره تلاش داریم که نشان دهیم اولا مقاومت صرفا یک چالش سیاسی نیست و در ابعاد مختلف تعریف می‌شود. ثانیا مردم و نخبگان از موثرترین گروه‌ها در منطق مقاومت هستند.

آیا غیر از دستور رهبری برای تبیین نظریه مقاومت عامل دیگری هم وجود داشت؟

بنظرم زمانی ما می‌توانیم خواسته رهبری را به بهترین شکل انجام بدهیم که بتوانیم تحلیل کنیم؛ چرا در این برهه زمانی، رهبری این موضوع را پیش کشیدند؟ برای این نیز ما تحلیلی داشتیم که خود این تحلیل هم اثر ویژه‌ای در جهت‌دهی کار و محتواها داشت و این بود که بحث مقاومت متاسفانه از مباحثی است که کلیشه‌ای باقی مانده و ما آنطور که باید و شاید نتوانستیم برای مردم این بحث را تبیین و تعمیق کنیم. فلذا شما میبینید هر ۱۰ سال عده‌ای هستند با استفاده از دوگانه باطل «چالش و سازش» چند سالی کشور و مردم را درگیر می‌کنند؛ ما معتقدیم اگر این دوگانه تبیین شده بود، اگر مردم به ابعاد مختلف نظریه مقاومت آگاهی داشتند شش سال گذشته مسیر دیگری در کشور طی میشد.

برخورد تحلیلی با فرمایشات رهبری محجور مانده است

با توجه به اینکه یکسال از مطالبه رهبری برای تبیین نظریه مقاومت می‌گذرد، این سوال به ذهن می‌رسد که چرا چنین فاصله‌ای بین مطالبه ایشان و برنامه شما افتاده است؟

نفس این سوال بنظرم دو منشا دارد: اول اینکه متاسفانه ما عادت کرده‌ایم صحبت‌های رهبری را به برهه‌ای خاص اختصاص بدهیم، و در همان دوره که ایشان صحبت می‌کنند آن بحث را پیگیری و دنبال کنیم. که مشابه آن را بنظرم شما در بحث شبیخون فرهنگی و همین بیانیه گام دوم هم مشاهده می­‌کنید. که حجم زیادی از کارهای رسانه‌ای و برنامه‌های متنوع و همایش در این موضوع کار می‌شود و کم کم رها می‌شود متاسفانه که البته این علتی دارد که اگر فرصت شد عرض خواهم کرد ان‌شاءالله. منشا دوم این که متاسفانه برخورد تحلیلی و عمیق با صحبت‌های رهبری یک مقدار محجور واقع شده است. اگر کار تحلیلی روی بیانات ایشان انجام داده شود جای تعجب ندارد که گاهی بعد از یکسال نتیجه کار دیده بشود. با دیدن این خلاء ما سعی کردیم در حد وسع خودمان یک کار نسبتا طلبگی، علمی و تبیینی روی این نظریه انجام بدهیم، البته ادعا هم نداریم که یک کار مطلوب و بدون اشکال صورت گرفته است.

با توجه به توضیحات شما که کار تحلیلی انجام دادید در خصوص سیر این کار نیز توضیح دهید.

اگر مختصرا عرض کنم باید گفت دوازده آبان سال گذشته بعد از اینکه رهبری در دیدار جمعی از دانش آموزان و دانشجویان دستور گفتمان‌سازی و تبیین این نظریه را صادر کردند، بنا شد که یک جمع تقریبا ده نفره از همین طلاب بسیجی مدرسه روی این نظریه کار کنند. سیر مختصر کار اینطور بود که؛ یک دور تمام بیانات رهبری و حضرت امام حول این موضوعات را مطالعه و مباحثه کردند. در مرحله دوم ارجاعاتی که امامین انقلاب در بیاناتشان داشتند، بررسی شد که خود، تقریبا به دو دسته کلی تقسیم می‌شد: یک دسته از ارجاعات، آیات و روایاتی بودند که به آن­ها استناد داده شده بود. دسته دوم ارجاعات تاریخی این بزرگواران بود.

بیانات امامین انقلاب و نکاتی که از مبانی دینی انتزاع شده بود، بیشتر بُعد نظری «نظریه مقاومت» را دربرمی‌گرفت و ارجاعات تاریخی بیانات، بستری بود که می‌شد بُعد عملی نظریه مقاومت را هم براساس داده‌های آن بخش سنجید. الحمدلله نتیجه این رفت و برگشت به تدقیق این نظریه انجامید.

به منظور آشنایی و فهم تاریخ مقاومت اسلامی و غیراسلامی یا همان مقاومت غیرمسلمان‌ها در مقابل استکبار، تاریخ الجزایر، یمن، لبنان، مصر و هند به­‌عنوان کشورهای اسلامی و تاریخ کوبا برای مقاومت غیراسلامی مورد مطالعه و بررسی دوستان قرار گرفت.

لطفا دلیل انجام این حجم از مطالعه و کار، صرفا برای یک همایش استاد محور را توضیح بفرمایید و اینکه آیا این برنامه نیاز به این حجم از مطالعه و مباحثه داشت؟

در واقع ما یک همایش نداریم، بلکه در حال برگزاری یک دوره تبیینی هستیم. ما از این دوره دو هدف داریم: اولا ما این دوره را نتیجه نهایی کارمان نمی‌بینیم، بلکه این دوره و اساتید حاضر در دوره بناست در پیشبرد تبیین نظریه مقاومت، ما را کمک کنند. ما روی موضوعات تک تک اساتید بحث کردیم تا ان‌شاءالله موضوعات و اساتیدی انتخاب بشود که نتیجه آن کمکی به پیشبرد این نظریه باشد. حتی ما به تک تک اساتید گفتیم بناست ارائه علمی شما در موضوعی که دارید ضبط و تبدیل به جزوه شود.

هدف دوم ما این بود که بتوانیم دغدغه‌مندان این موضوع را دور هم جمع کرده و با یکدیگر مرتبط کنیم. لذا سعی کردیم از برخی محتواهایی که تاکنون تهیه شده، در قالب‌هایی خروجی بگیریم؛ تا به بهانه این دوره، امکان استفاده دوستان طلبه و دانشجو را از این محتواها و ارائه اساتید را فراهم کنیم. این را هم بگویم که موضوعات پیشنهاد شده به اساتید، موضوعات ویژه و قابل استفاده‌ای است و سعی شده از بهترین اساتید موجود در آن موضوع دعوت به عمل آید.

 

پاسخ دهید