نشست علمی بررسی وحدت اسلامی و شبهات پیرامونی

0

به گزارش روابط عمومی مدارس علمیه حضرت مهدی (عج)؛ پنجشنبه نهم آبان نشست علمی با عنوان بررسی وحدت اسلامی و شبهات پیرامونی آن در نمازخانه شعبه یک با حضور استاد حجت الاسلام استادی برگزار شد.

استادی ضمن معرفی برخی از سوابق خود در زمینه ارتباط با اهل سنت و تبلیغ در کشورهای سنی نشین و در بین علمای آنها گفت: بحث هفته و حدت از ابداعات معجزه آمیز حضرت امام (ره) بود و در زمانی مطرح شد که خواب‌های مختلفی برای امت اسلامی دیده بودند و نقشه‌های مختلفی در جریان بود همچنان که در روزگار فعلی در حال اجراست.

وی در ادامه به توضیح وضع حاکم در برخی از جوامع اسلامی و در بین برخی از اهل سنت پرداخت و ضمن بیان اینکه عده زیادی از مخالفان تشیع از استضعاف فکری رنج می‌برند و دور از حقائق زندگی می کنند، افزود: در روایات مختلفی که از ائمه اطهار(ع) رسیده و واقعیت‌های موجود متوجه می‌شویم که دایره استضعاف فکری دایره وسیعی است.

در ادامه افزود: از اشتباهات ما این است که فکر می‌کنیم هر کس غیر از ما فکر می‌کند و غیر ما باور و اعتقاداتی دارد لزوما با ما عناد و مخالفت دارد و با فهمیدن حق مخالف است. که این تفکر باید اصلاح شود.

استاد استادی با اشاره به این نکته که قاطبه مردم در گوشه و کنار دنیا خبر از حق ندارند و از اکثر باورهایی که برای شما خیلی روشن است بی اطلاعند و با اشاره به کتاب رسائل، بیان کرد: در بحث انسداد یک بحث اصولی بسیار زیبایی مطرح شده این است که اعتقادات لازم  یک نفر برای مسلمان شدن یا شیعه شدن. روایاتی می‌آید و به مناسبت اشاره به یک حدیثی می‌کنند و می گویند همین مقدار که کسی اصل دین را قبول داشته باشد ولی ضروریات دین را انکار می‌کند اما نه از سر علم بلکه از سر جهل باشد این از دائره تشیع خارج نمی‌شود.

وی در ادامه به نقل حدیث پرداخت و عنوان کرد: سألت أبا جعفر علیه السّلام عن الدین الذی لا یسع العباد جهله فقال الدین واسع و لکن الخوارج ضیقوا على أنفسهم من جهلهم قلت جعلت فداک أحدثک بدینی الذی أنا علیه – فقال نعم قلت أشهد أن لا إله إلا اللّه و أن محمدا عبده و رسوله و الإقرار بما جاء من عند اللّه تعالى و أتولاکم و أبرأ من أعدائکم و من رکب رقابکم و تأمر علیکم و ظلمکم حقکم فقال ما جهلت شیئا هو و اللّه الذی نحن علیه قلت فهل سلم أحد لا یعرف هذا الأمر فقال لا إلا المستضعفین قلت من هم قال نساؤکم و أولادکم ثم قال أ رأیت أم أیمن فإنی أشهد أنها من أهل الجنه و ما کانت تعرف ما أنتم علیه.

و در توضیح روایت، به ایراد سخنانی در باب وسعت دایره دین و قضاوت اهل بیت نسبت به کسانی که در حوزه مستضعفین قرار می‌گیرند که از جمله آنها زن و فرزند می‌باشند که به دلیل بی اطلاعی از مفاد دین نمی‌توان به آنها منکر دین و یا معاند و … گفت.

حجت الاسلام استادی در ادامه سخنانش به تبلیغات منفی فراوان علیه تشیع اشاره کرد ونمونه‌هایی از آنها را که هم اکنون در عربستان و سایر جوامع معاند در حال انجام است نام برد وعلت ترویج این تبلیغات را ارتباطات ضعیف بین شیعه و سنی دانست و ضمن اشاره به روایاتی که توصیه به شرکت در مجالس و عیادت مسلمانان و سایر آداب می‌کرد گفت: جکمت این روایات این است که ارتباطات ایجاد شود و از عقائد هم خبردار شوند تا جلوی تبلیغ برخی از انسان‌های مریض گرفته شود.

این استاد حوزه در زمینه کیفی ارتباط با اهل سنت و وهابیت گفت: باید در حوزه بحثی باشد برای شناختن اهل سنت و باید کتاب‌ها و عقائد و آداب آنها را شناخت. برای مقابله با وهابی‌ها و برخی از دشمنان باید اول زمینه فکری او را دانست و بر اساس باورهای آنها با آنها صحبت کرد. باید اول طرف مقابل را بشناسید بعد او را نقد کنید.

ایشان در زمینه تبیین جایگاه لعن در بین مسلمانان نیز به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: بسیاری از چیزهایی که هست می‌توانید ردپایش را در کتاب‌های اهل سنت پیدا کنید مانند بحث لعن. هر چه برگردید به صدر اسلامی نقل‌های تاریخی در باب لعن را بیشتر می‌توانید پیدا کنید اما لعن آن زمان با زمان ما متفاوت است. در آن زمان لعن کردن امری عادی بوده و بسیاری اصحابه در مواقعی که در تاریخ آمده یکدیگر را لعن کرده‌اند ولی در زمان ما چنین چیز امکان ندارد (اقتضائات متفاوت است) و آن زمان اینقدر حساسیت برانگیز نبوده چراکه در آن زمان وقتی می‌خواستند با کسی مخالفت کنند او را نفرین می‌کردند. ولی زمان ما غیر این است.

وی در ادامه نقدی هم به لعن‌های مطرح شده در انتهای زیارت عاشورا زد و نسخه رایج زیارت عاشورا را که در مفاتیح آمده اضعف نسخه‌ها دانست و گفت: در نسخه‌های رایج، که بر اساس نسخه متأخّر مصباح المتهجّد شیخ طوسی می‌باشد، عبارت «اَللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ ِباللَّعْنِ منی و ابدأ به اولا ثم الثانی و الثالث و الرابع. اَللَّهُمَّ الْعَنْ یَزِیدَ خامسا» آمده است، در حالی که این فقره در نسخۀ کامل الزیارات ابن قولویه به صورت « اَللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ آلَ نَبِیِّکَ بِاللَّعْنِ ثُمَّ اِلْعَنْ أَعْدَاءَ آلِ مُحَمَّدٍ مِنَ اَلْأَوَّلِینَ وَ اَلْآخِرِینَ اَللَّهُمَّ اِلْعَنْ یَزِیدَ وَ أَبَاهُ» و درنسخۀ قدیمی مصباح المتهجّد شیخ طوسی به صورت « اَللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ ِباللَّعْنِ منی و ابدأ به جمیع الظَالمین لهم اَللَّهُمَّ اِلْعَنْ یَزِیدَ وَ عبیدالله» می‌باشد؛ بنابراین هیچ کدام از این دو نسخه عبارت «وابدأ به اولا ثم الثانی و الثالث و الرابع» را ندارند. و نسخه اصلی در کتابخانه آستان قدس وجود دارد.

آقای استادی در پایان به معنای وحدت اسلامی هم اشاراتی داشت و آن را اینگونه بیان نمود: وحدت یعنی وحدت استراتژیک،وحدتی به این معنا نیست که باورهایمان یکی شود. به این معناست که چون ما دشمن مشترک داریم کاری نکنیم که در مقابل آنها تضعیف شویم؛ یعنی وحدت در مقابل دشمن مشترک و نیز وحدت در تعایش سلمی در حیات سلمی یعنی اینکه خصومت و دشمنی با هم نداشته باشیم. اما اگر نقدی هست باید با اطلاعات کامل باشد و در بیان احادیث آنها و نقد آنها باید به شروح آنها هم مراجعه کرد بعد اقدام به نقد نمود.

پاسخ دهید