برنامه گعده طلبی با عنوان «در محضر استاد»

0

به گزارش روابط عمومی مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)؛ چهارشنبه سوم مهرماه معاونت پژوهش شعبه یک با دعوت از استاد حجت الاسلام ابویسانی اولین گعده طلبگی را با عنوان در محضر استاد برگزار کردند.

این برنامه که خارج از تشریفات و شاکله‌های نشست‌های رسمی برگزار شد، طلاب علاقه‌مند به استفاده از مباحث استاد و گفتگو درباره آن شرکت نمودند و پس از شنیدن مباحث استاد به بحث و گفتگو و ارائه پرسش پرداختند.

استاد ابویسانی در ابتدای سخنان خود به بیان مقدماتی در باره انقلاب و امت اسلامی پرداخت و در تبیین معنای «امت» به توضیح سه ویژگی آن که با استفاده از آیه ۱۰۴ سوره آل عمران پرداخت و امت را جامعه‌ای دانست که در آن سه محور «یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ» و «یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ» و «یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» وجود داشته باشد و افراد جامعه به آن التزام عملی داشته باشند. و در توضیح دو محور آخر آن به حکمت ۳۷۴ نهج البلاغه نیز اشاره نمود.

این استاد حوزه در مقدمه دوم خود شرط ایجاد امت و تداوم آن را در دو مورد مهم تعریف نمود: «معیت در هدف» و «معیت در عمل» و اشاره کرد که اگر جامعه ا معیت در هدف داشته باشند اما نتوانند در عمل همراه اهداف و ارزش‌های آن باشند نمی‌توان گفت امت اسلامی تشکیل شده است و این نیاز دارد به اینکه افارد جامعه در عمل نیز مجری اهداف باشند.

ایشان در ادامه با پرداختن به موضوع اصلی بحث که عبارت بود از «نهضت جهادی تبیین» و تشریح سه عبارت نهضت، جهادی بودن و تبیین، شرط تبیین در جامعه را «معرفت» دانست که بدون داشتن معرفت نمی‌توان تبیین نمود و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری کسب معارف را در موارد: « انس با قرآن و نهج البلاغه و تفسیر و معارف قرآن، مطالعه کتب شهید مطهری، مطالعه آثار فضلای حوزه علمیه و نگاه مستفسرانه به اوضاع کشور و بین الملل» لازم دانست.

همچنین ایشان تبیین را وظیفه اصلی طلاب معرفی نمود و نیز به برخی آسیب‌های موجود در حوزه و برخی مدارس علمیه مشهد که در جهت حرکت تبیینی نهضت و انقلاب، طلاب آن مشغول کسب معارفی که مقام معظم رهبری در کلامشان به آن اشاره کرده بودند در ظل عنوان حوزه انقلابی در کنار دروس حوزه هستند هم یاد کرد و از آن مدارس تقدیر و تعریف نمود.

وی در تبیین نهضت و انقلاب و اهداف آن به ترسیم قیام امام حسین(ع) در سال ۶۰ هجری پرداخت و اصول حاکم بر قیام سیدالشهدا را در انقلاب ما جاری دانست و جریان شناسی کوتاهی را در موضوع تاریخ نهضت حسینی و نهضت خمینی ارائه داد.

در پایان هم طلاب حاضر به بحث و گفتگو و ارائه سئوالات خویش پرداختند.

پاسخ دهید