دشمن برای از بین بردن جامعه ایرانی و شیعه، نهاد خانواده را هدف قرار داده است

0

به گزارش روبط عمومی مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) به نقل از آفتاب بافق؛ اولین شب برگزاری دوره آموزشی مهارتهای زندگی در آستان مقدس امامزاده عبدالله علیه السلام بافق برگزار شد.

عبدالرضا حدادیان عضو شبکه تشکل‌های تربیت محور کشور در این برنامه بیان کرد: کسی نمی تواند منکر این واقعیت باشد که اگر پایه خانواده خوب بنا شد ،جامعه درست میشود.

دکتر حدادیان در ابتدای سخنان خود با سفارشی از شهید وحید شادیفر از حضار خواست در خلوتی دو نفره با پروردگار خود و در سکوتی معنوی از خدا درخواست کنیم تا به حضور ما در جلسات مختلف خصوصا جلسات علمی و معرفتی اخلاص و به اعمال ما نور ،معنویت و برکت ببخشد تا بتوانیم گل لبخند را بر لبان امام زمان عجل ا… بنشانیم .ان شالله

حدادیان در ادامه به ضرورت برگزاری و شرکت در کلاسهای مهارتهای زندگی پرداخت و گفت: امام حسین علیه السلام  بنیان گذار و مرجع قیام عاشورا مهم ترین هدف خود از این قیام را امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت جد بزرگوارشان بیان نموده اند؛ حال باید ببینیم آیا نباید این سنت به دست امام زمان برسد؟ یک خانواده شیعه، مذهبی و یک خانواده امام حسینی نباید یک خانواده امام زمان پسند باشد؟! و آیا ما نباید آماده ظهور باشیم ؟

آیا الان اگر امام زمان وارد خانه ی ما بشوند  و خانواده ما را بررسی کنند از ارتباط هایمان گرفته تا نوع زندگی و نوع برخوردهایان، آیا تایید می کنند که سبک زندگی ما امام زمانی هست؟

آیا آن قدر قشنگ این کار را انجام داده ایم که وقتی حضرت آمدند با افتخار بگوییم که جزو اصحاب شما هستیم ؟!

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: ما دنبال شناخت هستیم و باید ثابت کنیم که این شناخت ها مفید هست یا خیر ،آیا ارزش وقت گذاشتن دارد یا خیر.همانطور که اگر از مکانی لذت ببریم ،تبلیغات خوبی برایش انجام می دهیم؛ اگر متوجه بشویم  شناختن و دانستن این نکات برای ما چه فوایدی دارد بیشتر و بهتر به دنبال شرکت در این جلسات خواهیم بود.

معاونت موسسات وابسته این مدارس در ادامه به فواید شناخت اشاره کرد و بیا داشت:با شناخت آسیب و لطمه کمتری به علت ندانستن مسایل به خود ما و اطرافیانمان وارد می شود، استفاده بهتری از عمرمان خواهیم داشت،به آرامش می رسیم،شناخت باعث روابط خوب می شود و روابط خوب به انسان اعتماد به نفس می بخشد،موفقیت ها در زندگی زیاد می شود. و در نهایت باید بگویم که این شناخت است که نشان دهنده ی عقل و درایت انسان است‌.

عضو شبکه تشکل‌ها تربیت محور کشور در پایان سخنان خود یادآور شد:در جلسات بعد به بررسی تفاوت های خلقت و رفتاری زن و مرد ، عوامل احساس امنیت در زن و مرد ،راههای تقویت محبت بین زوجین و همچنین عوامل ویران کننده محبوبیت زوجین  خواهیم پرداخت.

گفتنی است کلاس آموزشی مهارتهای زندگی در دهه اول محرم برای عموم مردم از ساعت ۲۱ الی ۲۱/۳۰ در آستان مقدس امامزاده عبدالله علیه السلام بافق در حال برگزاری است.

پنجمین جلسه از سلسله جلسات “خانواده ی  آسمانی” با موضوع تحلیلی بر نوجوانی و بحران هویت در آستان مقدس امامزاده عبدالله (علیه السلام) بافق ادامه یافت.

عبدالرضاحدادیان در این جلسه با تاکید بر اهمیت نیازهای انسان با توجه به هرم نیازهای مازلو گفت: در یک خانه امام زمانی باید مهارت داشته باشیم، همانطور که برای تهیه یک شیرینی مهارت و علم لازم است، در تربیت فرزندان نیز مهارت ضروری است.

وی ادامه داد:در هر نیاز چهار نکته ضروری است که نکات نیازهای احساس امنیت ،ایجاد عشق و محبت و تکریم شخصیت در جلسه قبل گفته شد.

مدیر موسسه فرهنگی رسالت مشهد شرط گذاشتن در ابراز محبت را نشانه باختن و نتیجه ی داد زدن و سرزنش فرزندان را تحقیر و احساس حقارت در آن ها دانست.

این مدرس حوزه و دانشگاه ابراز و اثبات عشق ،احساس امنیت و تکریم شخصیت فرزندان را مقدمه رشد آنها بیان کرد و افزود: تمام این موارد مقدمه ای برای رشد معنویت می باشد.برای اینکه فرزندان را به خودشکوفایی و مهارت حل مسئله برسانیم چهار نکته ضروری است اولین نکته یعنی فرزندان طوری تربیت می شوند که ما هستیم نه به گونه ای که ما می گوییم.

گفتن به تنهایی وقتی عامل و الگو نباشیم اثری ندارد و باید مواظب باشیم که خودمان قوی تر عمل کنیم .به عنوان مثال اگر به او می گوییم مطالعه کن خودمان حتما اهل مطالعه باشیم.

حدادیان دومین نکته در رشد معنویت را فضاسازی عنوان کرد و گفت: بعد از الگوسازی باید فضای پاک و معنوی داشته باشیم، نماز در کنار ماهواره،  احترام به بزرگترها در کنار بی احترامی خود والدین سازگار نیست و نمی تواند فضای مناسب رشد معنوی را برای کودکان به همراه بیاورد. یادمان باشد گل گلخانه می‌خواهد.

معاشرت نیز موضوع مهمی است که بیشترین تاثیر را در تربیت فرزندان به همراه دارد.

تشویق و تحسین، تذکر و تنبیه صحیح و به جا نیز از جمله نکات مهم دیگر این مسئله است.

معاونت موسسات وابسته مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) در خصوص دوران نوجوانی و دوران بلوغ بیان کرد و گفت :در این دوران پسرهای۱۲، ۱۳ ساله نیز با توجه به رسانه ها، طبع غذاها، فست فودها به بلوغ رسیده اند.

به دوران نوجوانی دوران برزخ نیز می گویند. یعنی فاصله بین دوره کودکی و جوانی ، دوره ی هویت و دوره استقلال طلبی را از نام های دیگر دوره نوجوانی نام برد.

عضو شبکه تشکل های تربیت محور کشور، حساسیت، تنوع خصلت های رفتاری، سرگردانی عدم اعتماد به بزرگترها ، هیجان های درونی و احساس نگرانی در برخوردها را از جمله خصلت های دوره ی نوجوانی عنوان کرد. و گفت : نوجوان چون حب ذات دارد به ظاهر خودش اهمیت می دهد که کاملا طبیعی است .خیال پردازی ، پرخاشگری ، دوستی های افراطی ، نیز از دیگر ویژگی های این دوران است.

وی با تاکید بر دوران بحران هویت به عنوان اصل دوران نوجوانی گفت: یکی از بزرگترین دغدغه ها در مدارس و مشاوره ها درگیری بین والدین با نوجوان خود است که به علت عدم توجه والدین به دوران بحران هویت فرزند خود می باشد .

این کارشناس مسایل خانواده ادامه داد: این خصلت نوجوانان تبدیل به پنج رفتار می شود که شامل تمایل به احساس و ابراز قدرت ، حقیقت طلبی و کنجکاوی، استقلال طلبی، تمایل شدید به گروه همسالان و دوست ، بی ثباتی در تقسیم ها و برنامه ها می باشد .

حدادیان به تشریح این رفتارها پرداخت و گفت: نوجوانان می خواهند احساس قدرت کنند و این قدرت را به دیگران نشان دهند، اگر ما متوجه این موضوع نشویم و این رفتار را به طور صحیح هدایت نکنیم ، سراغ کارهای اشتباه می رود.

میل به آگاهی حتی از موضوعات بی ربط از جمله نمونه های رفتار کنجکاو در نوجوانان می باشد.

وی افزود: بسیاری از ناسازگاری ها در دوران نوجوانی به علت استقلال طلبی که در نتیجه ی ابراز هویت است ، به وجود می آید. نوجوانان جهت کسب هویت تازه دوستی ها و روابط افراطی با دوستان خود پیدا می کنند . همچنین تغییر پی در پی رشته تحصیلی یا شغل انتخابی یکی از نشانه های هویت طلبی آنان است.

این مدرس دانشگاه در پایان سخنان خود به رفتار متناسب با هر برخورد را به شکل زیر تشریح کرد:

۱- توجه و میزان دادن در مقابل احساس قدرت، از توانایی های او صحبت و با اشتیاق به حرف های او گوش دهید ‌‌‌‌. اگر فرزند در کنار شما فضا و دید پیدا کند ، عاشق شما خواهد شد.

۲- خودمان آگاهی می دهیم در مقابل میل به آگاهی؛به او آگاهی لازم را بدهیم اما حق انتخاب را به خود او بسپاریم. فضای سوالات را برای او باز کنیم حتی به سوالات سخت و جنسی پاسخگو باشیم تا برای فهمیدن پاسخ به سراغ دیگران نرود.

۳- فشار و زور تحمیل نکنیم در مقابل استقلال؛ به او یاد می دهیم ،مشاوره و میدان می دهیم تا خود او انتخاب کند. اجازه ندهیم به علت تحمیل خواسته هایمان رابطه ی ما بر فرزند خراب شود.

۴- در مقابل تمایل به دوست ؛ در انتخاب دوست به او کمک کنیم نه به صورت مستقیم بلکه قرار دادن او در یک فضای مناسب،خود ما به عنوان یک دوست در کنار او باشیم و با دوستان او دوست باشیم .

۵- آگاهی دادن  و شناخت مقابل تزلزل و بی ثباتی ؛ ریشه بسیاری از تزلزل ها عدم آگاهی است. بهتر است برای انجام این کار از شخص ثالث و به صورت غیر مستقیم عمل کنیم تا تاثیر بهتری داشته باشد.

پاسخ دهید