گزارش دیدار حضرت آیت الله العظمی سبحانی (مدظله العالی)

0

دیدار حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی (مدظله العالی)

حضرت آیت الله العظمی سبحانی از علمای گرانقدر و از مراجع عظام تقلید قم عصر چهارشنبه در مجتمع فرهنگی ، تربیتی ، آموزشی حضرت مهدی عج حضور یافتند. این متکلم و فقیه عالیقدر جهان تشیع به رغم کهولت سن و مشغله ی فراوان ، طی یک دیدار صمیمی رهنمودهای ارزشمندی را به طلاب این مجموعه هدیه کردند. در ادامه گزارش مختصری از بیانات ایشان را مطالعه کنید.
عصر چهارشنبه مدرسه ی حضرت مهدی عج ساعاتی فراموش نشدنی را سپری کرد. در یک سال گذشته ، پس از حضور آیت الله شبیری زنجانی در مدرسه ، این دومین بار بود که طلبه های مشغول به تحصیل این مجموعه ، از فیض حضور یک مرجع گرانقدر دیگر بهره مند می شدند. قبل از حضور این مرجع عالیقدر در مدرسه ، حجت الاسلام و المسلمین نظافت مدیر مجتمع فرهنگی تربیتی آموزشی حضرت مهدی عج دقایقی را به بیان برخی ویژگی های ممتاز ایشان پرداختند.
ریاست مجتمع ضمن بر شمردن تعدادی از تألیفات متنوع و متعدد ایشان بیان داشتند که آیت الله سبحانی از نوادر روزگار هستند. تألیفات ایشان به بیش از 100 جلد می رسد و ایشان هر چه دارند از دوره جوانی شان است. ایشان در علم کلام صاحب نظر و خوشنام و معروف هستند. در مجامع متعدد شرکت می کنند.
استاد نظافت با اشاره به شاگردپروری قوی آیت الله سبحانی افزودند اکثر کسانی که امروز در عرصه کلام حرفی برای گفتند دارند از شاگردان ایشان هستند. خود ایشان نیز از شاگردان برجسته علامه طباطبایی و امام و آیت الله بروجردی هستند. حضور فعال در عرصه های گوناگون همایشهای بین المللی از دیگر ویژگی های ایشان است. ایشان همیشه در کنفرانسهای بین المللی به طور برجسته حضور داشته اند.
حجت الاسلام والمسلمین نظافت با بیان دیگر خصوصیات ایشان بیان داشتند از دیگر ویژگی های ایشان به روز بودن ایشان است. ایشان توانسته اند به اندازه ی خود نمونه ای کوچکی از ائمه باشند. آیت الله سبحانی همیشه نسبت به دنیای اسلام دغدغه داشتند – چه در زمان طاغوت چه در زمان جمهوری اسلامی- . ایشان از شاگردهای امام بودند و هر کس که بویی از امام به مشامش خرده باشد همین طور است چراکه امام محیی اسلام بود.
بعد از این صحبتهای مقدماتی حجة الاسلام والمسلمین نظافت ، حضرت آیت الله العظمی سبحانی با مشایعت حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی اکبر الهی خراسانی مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی وارد مدرسه شدند. پس از استقبال طلاب و توضیحاتی که استاد نظافت درباره مجموعه و اهداف مدرسه در محضر این عالم گرانقدر ارائه دادند ، ایشان بیاناتشان را آغاز نمودند. این فقیه عالقدر در پی توضیح روایت العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس اظهار داشتند کسی که نیازهای روز را درک کند غافلگیر نمی شود و نیاز امروز تربیت فقیه و مبلغ برای نیازهای جامعه است. در پایان ایشان پس از بیان یک سری توصیه های تحصیلی چند سوال ادبیاتی و فقهی از طلاب حاضر در جلسه پرسیدند و طلاب سطوح گوناگون به این سوالات پاسخ گفتند.
در ادامه چکیده ای از سخنان ایشان را میتوانید ملاحظه کنید.


از مضمون حدیث می توان صحت حدیث را کشف کرد.
کسی که زمان خود را بشناسد غافلگیر حوادث نوظهور نمی شود. مراد از زمان چیست؟ گاهی زمان و مکان را در فلسفه مطرح می کنند. که زمان مقدار الحرکه است. ما از باب الجواد حرکت کرده ایم و به اینجا آمده ایم. مسلما این حرکت طولی برداشته است. دفعی نبوده است. این طول زمان است.

الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص27

وَ الْعَالِمُ‏ بِزَمَانِهِ‏ لَا تَهْجُمُ‏ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ [1]

[1] كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط – الإسلامية)، 8جلد، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

زمان منحصر به خورشید نیست. هر حرکتی برای خود تولید زمان میکند. از مکان یاد می کنند به این که نقطه ای که خالی بود و پر می شود. حال به اعتباری بودن و حقیقی بودنشان کاری نداریم. البته این بسیار بحث خوبی است و از همین طریق ما حدوث جهان را ثابت می کنیم که بالذات حادث است.
کلام امام صادق ناظر به این زمان و مکان نیست. العالم بزمانه یعنی نیازهای روز. کسی که نیازهای روز را درک کند غافلگیر نمی شود.
ضرورتها چیست؟ باید به دنبال ضرورتها رفت و آماده هجوم دشمن شد و یا خود مجاهد باشیم.

الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏5 ؛ ص5

مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي‏ عُقْرِ دَارِهِمْ‏ إِلَّا ذَلُّوا [1]

[1] كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط – الإسلامية)، 8جلد، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

فقیه جامع می خواهیم در درجه اول که کشف کند مراد خدا را از کتاب و سنت و دیگر مبلغ. مدارس ما باید در این دو محور بچرخد. مبلغ بودن آسان نیست. مبلغ امروز باید حافظ آیاتی از قرآن و روایات اخلاقی و احکام اسلام مربوط به سیاسات و حال حاضر و معاملات و … آگاه باشد. تا حدی روانشناس باشد.


نباید یکی دیگری را در سایه قرار بدهد. این نمی شود مگر اینکه عزیزان یک کار کنیم.
در مکتب کتابی میخواندیم به نام قابوس نامه. در آن جمله ای بود. مرد است و یک کار. اگر بخواهید در این هدف به جایی برسید یک کار بیشتر نداشته باشید. کارهای متعدد ذهن شما را مشغول می کند و نمی توانید فقیه و مبلغ سرآمدی باشید.
در این سن و سال سیاسی کاری مخل تحصیل است. ذهن هنوز ذهن جوان است و گیرندگی دارد. باید مسائل را تحصیل کند و بعدا میوه بچیند.
آیت الله بروجری درس ترتب را تدریس می کردند. شب برای درس مطالعه می کردند. از سر شب آغاز کردند. نماز صبح گفته شد. رنج مطالعه را درک نکردند
من نمیگویم سمندر باش یا پروانه باش
چون به عشق سوختن افتاده ای آزاده باش
در دهه چهل از امام پرسیدند در تابستان چه می کردید. ایشان گفتند از ساعت 6 تا 12 مشغول مطالعه بودم و اگر خسته می شدم شروع می کردم به نوشتن.
شاید در فقه کتابی مانند جواهر نوشته نشده. در آخر کتاب میگوید من این مبحث را در شب 23 ماه رمضان به اینجا رساندم. شب 23 رمضان که شب احیا است احیا کرده است با علم و دانش. مرحوم علامه طباطبایی صاحب المیزان در جلد بیستم میگوید اینجا تمام شد در شب 23 رمضان.
امروز فقیه و نویسنده و مبلغ و ریاضی دان میخواهیم. علومی که به نفع انسانیت است نیازهای زمان است.
پیشنهاد من این است که در درس کوشا باشید و حافظه را به کار گیرید. تنها نوشتن و خواندن کافی نیست. خلاصه درس را حفظ کنید.

كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏1 ؛ ص18

«إنّكم‏ صغار قوم‏ و يوشك أن تكونوا كبار قوم آخرين. فتعلّموا العلم، فمن يستطع منكم أن يحفظه فليكتبه و ليضعه في بيته»[1].[2]

[1] ( 9)- البحار: ج 2 ص 152 ح 37 عن منية المريد.
[2] هلالى، سليم بن قيس، كتاب سليم بن قيس الهلالي، 2جلد، الهادى – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1405ق.

مكاتيب الرسول صلى الله عليه و آله و سلم ؛ ج‏1 ؛ ص378[2]

قال علي رضي الله عنه لفتيان قريش:” يا بني و يا بني أخي إنكم‏ صغار قوم‏، و يوشك أن تكونوا كبار قوم آخرين، فتعلموا العلم، فمن لم يستطع أن يحفظه فليكتبه

[1] ( 1) ربيع الأبرار 226: 3.
[2] احمدى ميانجى، على، مكاتيب الرسول صلّى الله عليه و آله و سلّم، 3جلد، دار الحديث – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1419ق.

هر درسی که می روید قبلا مطالعه کنید. مقداری که برایتان مبهم است علامت گذاری کنید که بهتر می فهمید.
تدریس در ضمن تحصیل نقطه ی قوت ماست. اگر پایه ای را محکم کردیم همان را تدریس کنیم.
متن:برادر قاسمی

پاسخ دهید