مصاحبه اختصاصی استاد نظافت با دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان

0

به گزارش روابط عمومی مدارس حضرت مهدی(عج)، به نقل از دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان؛حجت الاسلام و المسلمین نظافت در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار این مجموعه ضمن تبریک ولادت امام حسن محتبی علیه السلام بزرگداشت و مراسم ولادت اهل بیت علیهم السلام را بهانه و زمینه تأسی به آن بزرگواران دانست که هیجان و احساسات بدون عمل مقبول و مد نظر اهل بیت علیهم السلام نبوده است. ایشان توجه به فقرا و بی تفاوت نبودن به سرنوشت مردم را یکی از الگوهای زندگی اهل بیت علیهم السلام خصوصا امام حسن علیه السلام برشمرد که از جمله اهداف امامت زدودن آثار زشت فقر از جامعه اسلامی است.

عضو کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی حوزه علمیه خراسان این نکته را یادآور شد که هدف اهل بیت علیهم السلام، هم رفع فقر مادی بود و هم رفع فقر معنوی وفرهنگی. اگرچه انسان‌هایی که فقر مادی دارند آمادگی درک و رفع فقر معنوی را ندارند، اما رفع فقر مادی مقدمه است و ما نباید ذی‌المقدمه را رها کرده و به مقدمه مشغول شویم. وی با استناد به آیه «کلّا إنّ الانسانَ لیطغی، أن رءاه استغنی» تصریح کرد: اگر صرفا فقر مادی انسان رفع شود، نسبت به فقر معنوی و نیاز به خداوند، احساس بی نیازی خواهد کرد.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) نسبت به آموزه مبارزه با فقر در سیره امام حسن علیه السلام و نقش روحانیت با آن در جامعه گفت: برای فقرزدایی هم مردم وظایفی دارند، هم مسئولان و هم علما و روحانیت، زیرا علماء وارثان انبیاء هستند.

وی در ادامه به هفت وظیفه روحانیت نسبت به فقرا در آینه آموزه‌های اهل بیت و امام حسن علیه السلام اشاره نمود و گفت: وظیفه اول همدردی است. وقتی می‌توانیم با فقرا همدردی کنیم که آنان را درک کنیم و آنگاه می‌توانیم درک کنیم که سبک و سطح زندگی ما با آنان فاصله زیاد نداشته باشد. گرسنه از حال سیر خبر ندارد. ائمه علیهم السلام به عنوان پیشوایان دینی موظف بودند در پایین ترین سطح رفاه جامعه زندگی کنند تا فقرا را درک کنند و امیرالمؤمنین علیه السلام در نامه ۴۵ نهج البلاغه به این مسأله اشاره دارند. وی تصریح کرد: علما نیز باید چنین باشند اما به فرموده خود اهل بیت علیهم السلام علما نمی‌توانند مانند ائمه باشند. با این حال هر قدر توان دارند باید شبیه به آنان شوند. لذا امیرالمؤمنین علیه السلام از خداوند زهد و نصیحت را برای علمای امت می خواهد. وقتی عالم دینی دلبسته دنیا نباشد و نصیحت و خیرخواهی هم بکند و دلسوز و عاشق مردم باشد طبیعتا در کنار فقرا خواهد بود و مرفه نخواهد زیست. چنین عالمی اگر صحبت هم نکند رفتارش الگو و اسوه می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین نظافت وظیفه دیگر علما و روحانیت را انفاق دانست و گفت: باید از مازاد و خرج زندگی خود به فقرا کمک و انفاق کنیم.

وی تکریم فقرا در جامعه را وظیفه دیگر علما برشمرد و گفت: فقرا در جامعه نباید احساس حقارت کنند. در جامعه‌ای که پول‌پرستی رواج دارد و ارزش به آن ثروت است، علما باید به تکریم فقرا بپردازند وگرنه آثار سوء و شروری که در احساس و حقارت فقراست همه جامعه را فرا خواهد گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی وظیفه چهارم علما را خرج آبرو برای فقرا بیان کرد و با ذکر آیه «و لایحضّ علی طعام المسکین» گفت: چرا دیگران را تحریک نمی‌کنید به مسکین غذا بدهند. خرج آبرو این است که عالِم نزد ثروتمندانی که او را قبول دارند برای کمک به فقرا واسطه‌گری کنند. مثلا امام جماعت مسجد نمازگزاران را برای کمک به مستضعفان سفارش کند.

حجت الاسلام و المسلمین نظافت یکی دیگر از وظایف روحانیت را توضیح ارزش کار و ثروت و رونق تولید دانست و با اشاره به روایت: «الکادُّ علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله» تشریح کرد: منظور از تولید ثروت، ثروت حلال و کسب رزق حلال است و خوشا به حال کسانی است که وقتی کار می کنند خدا را از یاد نمی‌برند و به تعبیر قرآن «رجالٌ لا تُلهیهم تجارهٌ و لا بیعٌ عن ذکرِ اللهِ».

وی در تبیین وظیفه ششم روحانیت گفت: روحانیت باید فوائد انفاق را به مردم بگویند. سفره انفاق و کرامت امام حسن علیه السلام همیشه پهن بود. برای نمونه داستان کرامت ایشان به آن مرد شامی که به ایشان و امیرالمؤمنین علیه السلام اهانت می کرد مشهور است. امام باقر علیه السلام هم ارزش جوان غرق در گناه سخاوتمند را از پیرمرد عابد بخیل بیشتر می‌دانند.

استاد اخلاق حوزه علمیه آخرین وظیفه روحانیت در قبال فقرا را بیان ضررهای کنز و ثروت اندوزی دانست و تعبیر قرآن را یادآور شد که می فرماید: «الَّذینَ یَکْنِزُونَ‏ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّهَ وَ لا یُنْفِقُونَها فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلیم‏». وی گفت: روحیه حرص و کنز اندوزی باید مذمت شود و به جای آن ریاضت و تزکیه نفس مدح و ستایش شود. بر این اساس در برخی از نقل‌ها امام حسن مجتبی علیه السلام بیش از بیست بار پیاده به حج مشرف شد. لذا ائمه ما این‌گونه به ما یاد می‌دهند که دنیا جای خوشگذرانی و حرص ورزی نیست.

پاسخ دهید