پرسشنامه استخدامی

  • مقطع و نوع مدرکرشته و گرایشدانسگاه و سهر محل تحصیلسال اخذ مدرکمعدل کل 
  • نام سازمان یا شرکتسمت/شغلتاریخ شروعمدت سابقهآخرین حقوقعلت ترک خدمت 
  • محل فعالیتنوع فعالیتتاریخ شروع فعالیتمدت فعالیتتوضیحات 
  • (زبان‌های خارجی، مهارت‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری، مذهبی و...)


گفت‌وگوی حجت‌الاسلام علی شاملو با طلبه امیررضا سعیدی نجات
مرور برخی نکات مهم درباره اهمیت، اولویت و ویژگی‌های مسیر طلبگی
چهارشنبه شب (۸ اردیبهشت۱۴۰۰) ساعت ۲۱:۳۰ از صفحه‌ اینستاگرام «گزینه ای به نام حوزه»
instagram.com/gozine_howzeh

ID:gozine_howzeh

شماره تماس جهت هرگونه سوال و مشاوره:
۰۹۳۳۹۰۳۱۴۰۲ – ۰۵۱۳۲۷۰۰۳۶۰-داخلی۲۳۱

کتاب انسان کامل دریافت
راه و رسم طلبگی دریافت
منشور روحانیت دریافت

به همت معاونت فرهنگی و واحد آموزش بسیج مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) شعبه یک، نشستی پیرامون منشور روحانیت و نقش و وظیفه طلاب در عصر انقلاب اسلامی با حضور استاد ارجمند؛ دکتر رحیم پور ازغدی در روز یکشنبه ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار گردید.

در ضمن این نشست، جلسه ای بین اعضای شورای مرکزی بسیج مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) و استاد رحیم پور پیرامون مسائل روز و نقشه راه بسیج شکل گرفت.

معرفی مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) شعبه ۳

ویژه دانش آموختگان مراکز آموزش عالی

 

مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) با اشراف و نظارت حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد نظافت یزدی و با رویکرد تربیتی، آموزشی و پژوهشی، از مجموعه­های آموزشی باسابقه و شناخته شده حوزه علمیه خراسان است. دست اندرکاران این مجموعه آموزشی از ابتدای تأسیس نخستین مدرسه، مرامنامه جامعی را در حوزه­های مدیریتی، آموزشی، پژوهشی و تربیتی با هدف پرورش «طلبه متقی، متخلق، متفقه در دین، مجاهد، بصیر، دردآشنا و کارآمد» تدوین و سرلوحه فعالیت­ها قرار دادند.

برخی از راهبردهای مدیریتی مندرج در مرامنامه عبارت است از: ارتباط تنگاتنگ با طلاب، تکریم و عزت بخشی به طلبه، استفاده از طلاب در مدیریت امور، نظارت مستقیم و غیرمستقیم و ارتباط مؤثر با خانواده‌های طلاب.

اهتمام به آموزش پژوهش محور، تعمیق یادگیری و کاربردی سازی آموخته‌ها، اصل دقت و سرعت، آموزش مهارت‌های مورد نیاز طلبه، بسترسازی برای انس با قرآن و اندیشه قرآنی، زمینه‌سازی برای آشنایی با منابع روایی با تاکید بر نهج‌البلاغه و رویکرد تربیتی در آموزش‌ها، از جمله راهبردهای آموزشی و پژوهشی مجموعه است.

در بخش راهبردهای تربیتی نیز می­توان به اهتمام به رشد اخلاقی و معنوی طلاب و مصون­سازی آنان در مقابل لطمات و آفات، پرورش روحیه نقادی و آزاد اندیشی، حفظ و تقویت نشاط و سلامت جسمی، ایجاد و تقویت روحیه جهادی و پرورش تفکر انقلابی و احساس مسئولیت نسبت به نظام اشاره نمود.

شعبه سوم مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) به منظور جذب و پرورش دانشگاهیان علاقه­مند به تحصیل در حوزه علمیه و با مدیریت حجت الاسلام محمد الهی خراسانی در تیر ماه سال ۱۳۹۲ راه­اندازی گردید. با بررسی­های به عمل آمده از نیازها و اقتضائات طلاب دانش­آموخته مراکز آموزش عالی و درک ضرورت تحول در برنامه آموزشی رایج، تدوین برنامه آموزشی ویژه طلاب دانش‌آموخته مراکز آموزش عالی در دستور کار قرار گرفت و با آغاز فعالیت رسمی مدرسه، برنامه آموزشی تحولی به اجرا گذاشته شد.

شاخص­های برنامه آموزشی مدرسه به دو دسته شاخص­های ساختاری و شاخص­های محتوایی تقسیم می­شود. در بخش شاخص­های ­ساختاری، می­توان به استفاده از منابع کارآمدتر آموزشی، استفاده از قالب‌های متنوع آموزشی، توالی و ترتیب آموزشی مناسب، اکتفا به مقدار لازم مواد و متون درسی، کوتاهی دوره مقدمات و افزایش قابل توجه روزهای درسی با استفاده از ظرفیت ترم تابستانی اشاره کرد. جامعیت در تعلیم علوم و معارف اسلامی، گستره و تداوم دروس قرآنی و حدیثی، اهتمام به آموزش کارآمد و روزآمد فقه و اصول، توجه ویژه به دانش کلام اسلامی و مباحث اعتقادی و آموزش زبان عربی معاصر نیز از مهم­ترین شاخص­های محتوایی برنامه است.

داوطلبان پذیرش در این واحد، پس از ثبت نام اولیه، در آزمون کتبی اختصاصی مدرسه شرکت می­کنند. در صورت کسب نمره قبولی آزمون، به مصاحبه دعوت می­شوند و پس از ارائه سوابق علمی و فرهنگی و تکمیل فرم مصاحبه مکتوب، در جلسه مصاحبه شفاهی حضور پیدا می­کنند. مجموعه امتیازات داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبان، امکان حضور وی در دوره تثبیت را مشخص می­سازد. با پایان دوره تثبیت و بررسی وضعیت علمی و اخلاقی داوطلب، حضور وی به عنوان طلبه مدرسه قطعی می­گردد.

برخی از مهم­ترین اقدامات و دستاوردهای مدرسه با گذشت کمتر از چهار سال از تأسیس، عبارت است از:

  1. برگزاری بیش از ۴۰ نشست­ مشورتی با صاحبنظران و اساتید حوزه و دانشگاه؛ از جمله آقایان:

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه (عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)،

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی (معاون اسبق پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر پژوهشکده کلام اهل بیت)،

حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم طباطبایی (مدیر پژوهشگاه علوم و معارف حدیث قم)

دکتر رضا حبیبی (رییس سابق مرکز تدوین متون درسی حوزه و عضو کارگروه تدوین برنامه آموزشی نوین حوزه علمیه قم)،

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی زارعی (جانشین مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه قم و عضو کارگروه تدوین برنامه آموزشی نوین حوزه علمیه قم)،

حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری (مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و  پژوهشگر و مؤلف کتب و مقالات متعدد پیرامون حوزه و روحانیت)

حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر غنوی (مسئول اسبق مرکز تالیف کتب درسی جامعه المصطفی العالمیه)،

حجت الاسلام و المسلمین مستشاری (معاون امور دفاتر، اساتید و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها)،

حجت الاسلام و المسلمین ملکی (مدیر مدرسه علمیه معصومیه قم ویژه طلاب دانش­آموخته مراکز آموزش عالی)،

حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان (مدیر مدرسه علمیه مشکات تهران ویژه طلاب دانش­آموخته مراکز آموزش عالی)،

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی (مدیر مدرسه علمیه شهیدین قم)،

حجت الاسلام و المسلمین موسوی (مدیر مدرسه علمیه عبدالعظیم شهر ری و طراح برنامه حوزوی «بنیان مرصوص»)،

  1. تدوین برنامه آموزشی هفت ساله مقطع عمومی حوزه ویژه طلاب دانش­آموخته مراکز آموزش عالی؛ شامل: مبانی نظری، اهداف آموزشی، شاخص­های ساختاری و محتوایی، جداول آموزشی، سرفصل­های درسی و برنامه تحصیلی.
  2. تدوین فهرست آگاهی­ها، توانایی­ها و کارکردهای محصلان و فارغ التحصیلان حوزه ویژه طلاب دانش­آموخته مراکز آموزش عالی.
  3. طراحی فرم­های مصاحبه مکتوب، مصاحبه شفاهی و مشخصات علمی و فرهنگی داوطلبان.
  4. طراحی فرم مدیریت زمان طلاب.
  5. پذیرش نظام­مند و چندمرحله­ای با استفاده از فن آوری الکترونیک.
  6. ارزشیابی جامع آموزشی با در نظرگرفتن شاخص­های گوناگون علمی و انضباطی.
  7. راه­اندازی کتابخانه مدرسه با میزهای پژوهشی اختصاصی هر یک از طلاب.
  8. برگزاری کارگاه­های آموزشی مهارت­های تحصیلی، مدیریت زمان، مهارت­های حافطه، روش تحقیق و هندسه کلی علوم اسلامی.
  9. برگزاری دوره­های آموزشی زبان عربی معاصر و یکپارچه­سازی عربی فضای آموزشی طلاب در تابستان.
  10. طراحی فرم­ وضعیت تحصیلی طلاب با محوریت ارزیابی طلاب از گذشته، حال و آینده تحصیلی خویش.
  11. سنجش­های علمی فراگیر دروس اصلی با حضور اساتید متفاوت.
  12. تشکیل پرونده تربیتی برای طلاب شامل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت­ها و تهدیدهای تربیتی.
  13. زمینه­سازی برای رفع نیازهای مادی فوری طلاب در سطح خرد و کلان.
  14. واگذاری مدیریت داخلی مدرسه شامل کلیه تجهیزات، خوابگاه، تغذیه، امور مالی و خدمات به خود طلاب.
  15. دیدار با مراجع عظام و علمای برجسته حوزه از جمله حضرات آیات: صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، سبحانی، مدرسی، خلخالی، سیدان، حائری شیرازی و…
  16. برگزاری بیش از ۳۰ نشست «پاتوق طلبگی» با موضوعات متنوع و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه؛ از جمله: حجج اسلام غنوی، مستشاری، علوی، ملکی، قاسمیان، انصاری بحرینی، صفرپور، فقیه، حائری، مهجوری، منصوریان و حسینی زهان و یادگاران دفاع مقدس آقایان: حاج حسین یکتا، محسن شراهی و خلیل موحدی.
  17. برگزاری میزگرد علمی با موضوع «بازنگری در مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه، ایده­ها و واقعیت­ها» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی و دکتر جهانگیر مسعودی.
  18. برگزاری نشست­های صمیمانه دانشجویان و طلاب با حضور دانشجویان منتخب دانشگاه­ها در مدرسه و تشکیل حلقه­های بحث و گفتگو.
  19. برگزاری اردوی علمی ـ معنوی قم و بازدید از مراکز علمی و فرهنگی و دیدار با شخصیت­های برجسته حوزه علمیه قم از جمله حضرات آیات: جوادی آملی، مددی، شب­زنده دار و هادوی.
  20. برگزاری سلسله نشست­های «همسفران» با حضور طلاب و همسرانشان و سخنرانی اساتید کارشناس خانواده.
  21. برگزاری نشست­های رایزنی مسؤولان و طلاب پیرامون مأموریت مدرسه و امتیازات، آسیب­ها، فرصت­ها و تهدیدها.
  22. تشکیل شورای طلاب با حضور منتخبان تمام دوره­های تحصیلی به عنوان بازوی مشورتی و اجرایی مدیریت مدرسه.
  23. فعالیت کارگروه­های تخصصی طلاب در حوزه­های علمی، فرهنگی، اخلاق و معیشت.
  24. برگزاری اردوی خانوادگی تهران با برنامه­های متنوع فرهنگی و تفریحی.
  25. ویژه برنامه پژوهشی روز شهادت امام صادق (ع) در قالب پروژه پژوهشی سیره امام در آیینه سیره شاگردان امام به صورت فراگیر و در قالب چهار گروه سیره فردی، سیره علمی، سیره اجتماعی و سیره سیاسی.
  26. فوق برنامه­های پنجشنبه با هدف تکمیل برنامه­ آموزشی با برنامه­های متنوع پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، معنوی و ورزشی.

علی‌بن‌الحسين(ع): اگر مردم مى‏دانستند در طلب‏ علم چه فايده‏اى است، دنبال آن مى‏رفتند گرچه خون دل در راه آن بريزند و به گرداب‌ها فرو شوند…( باب ثواب عالم و متعلم‏ أصول الكافي)

مردم بدانيد كه كمال دين در طلب‏ علم و به ‌كار بستن آن‌ است، و راستى كه دانش ‌جُستن بر شما از طلب ‌مال لازم‏تر است…

و بدانيد كه علم‌بسيار توأم با عمل، دين را اصلاح كند، و وسيله رفتن به بهشت باشد….(تحف العقول / ترجمه كمره‏اى‏)

 

  

 

 معرفی موسسه علمی تربیتی الهادی

موسسه علمی تربیتی الهادی به‌منظور ارائه خدمات آموزشیفرهنگی به ‌برادران فعالیت می‌کند.

علاقه‌مندان در مقاطع سنی معین، علوم و معارف اسلام را به‌ صورت پاره‌وقت فرا می‌گیرند.

  

هدف موسسه، تربیت افراد متدین و متعهدی است که همراه با باور عمیق به معارف دینی، توانمندی نسبی در پاسخ‌گویی و یاوری دین را داشته باشند.

 برنامه‌های موسسه بر اساس نیاز گروه‌های سنی مختلف در قالب دو طرح اجرا می‌شود.

 

 الف) طرح «نهال بهشتی»

ویژه دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی

ارائه برنامه‌های آموزشی همچون روان‌خوانی، تجوید، داستان‌های قرآنی، مهارت‌های زندگی، احکام کاربردی با بیان جذاب و شیوا، همراه با برنامه‌های اردویی و تفریحی

روزهای پنجشنبه هرهفته در طول سال تحصیلی و برنامه متمرکز تابستانی.

 

 ب) طرح «رشد»

ویژه جوانان، دانشجویان، شاغلین و…

معارف قرآن و نهج‌البلاغه، عقاید اسلام (مقدماتی)، آموزش احکام کاربردی، زبان قرآن و…

همراه با ویژه برنامه‌های فرهنگی

عصر روزهای زوج

 

 توضیحاتی پیرامون طرح «رشد»:

1.  پذیرش، در ابتدای سال تحصیلی، طی فرایند آزمون و مصاحبه انجام می‌شود.

2.   در ابتدای دوره، مبلغی به‌عنوان شهریه و مبلغی به‌عنوان ودیعه دریافت می‌گردد. ودیعه دریافتی، مشروط به‌حضور منظم، در صورت مطالبه معارف‌پژوه، در شهریور قابل عودت می‌باشد.

3.  برنامه طی 3 سال، «مقدماتی» ، «متوسطه» و «پیش‌رفته» و هر سال در قالب 4 دوره (ترم) تحصیلی برگزار می‌گردد.

4.  کلاس‌ها عصر روزهای زوج، بین ساعت 16 تا 20 ، (به‌مدت 3ونیم ساعت) برگزار می‌شود.

5.   هر دوره ، 2 ماه و 9 واحد در نظر گرفته می‌شود           ( 1 واحد = 8 جلسه ).

6.   ثبت‌نام قرآن، نهج‌البلاغه، احکام و عقاید به‌صورت تک‌درس(مستمع‌آزاد)، در اثنای سال تحصیلی، امکان‌پذیر است.

7.  معارف‌پژوهان در صورت احراز موفقیت در هر دوره، اجازه ادامه تحصیل می‌یابند.

8.  در صورت موفقیت معارف‌پژوه در امتحانات پایان سال دوم، از طرف مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مدرک ارائه می‌شود.

 

 

 

ارتباط با ما:

 

      مشهد – طبرسی‌جنوبی 52 – المهدی‌غربی 19

      تماس: 05132733636 (داخلی857 و 855)

      سروش: 7236 050 0915

     پیامک:   0163 507 0915

 

 

بسمه تعالی

به همت موسسه علمی تربیتی الهدی، وابسته به مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)(تحت اشراف حضرت حجت الاسلام والمسلمین نظافت)، همایش «زینب کبری، اسوه مقاومت» برگزار میگردد.

در این همایش که با هدف تبیین و بازخوانی نقش زینبی زنان در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی برگزار میگردد، استاد «حسن رحیم پور ازغدی» سخنرانی خواهند کرد و‌ برنامه های جنبی مثل شعرخوانی آیینی، پخش فیلم مستند، نمایشگاه کتاب، تقدیر از همسران جانبازان و مدافعین حرم و…تدارک دیده شده است.

این برنامه در تاریخ شنبه 16 بهمن، از ساعت 8 تا 11:30 صبح و در حسینیه امام خمینی(ره)، واقع در خیابان فداییان اسلام برگزار میگردد.

کلیپ معرفی مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج)

 

نشست پژوهشی با موضوع «کارکردهای علوم عقلی در فهم معارف اسلامی » با حضور استاد واسطی در صبح روز پنجشنبه ۲۸ آبان در نمازخانه مدرسه علمیه حضرت مهدی برگزار گردید. در انی نشست که کلیه طلاب مدراس حضتر مهدی حضور داشتند حجه الاسلام واسطی با مقدمه ای از رسالت طلبه در جهان امروز و تبیین نقش علامه طباطبایی در زمینه ترویج و فهم معارف اسلامی به نقش علوم عقلی در زندگی علمی طلاب پرداختند.

این استاد حوزه کار علوم عقلی را توضیح تصاویر اسلام و مبانی آن و دفاع از از آن بیان کرد و افزود مباحث عقلی در بسیاری از زمینه ها بروز و ظهور دارد از جمله ادبیات و سینما و … .

ایشان هدف از فلسفه را ارائه روش تحلیل مفاهیم در عالم وجود خواند و گفت روش رسیدن به پاسخ های چیستی و چرایی عالم و هستی در فلسفه وجود دارد.آقای واسطی فلسفه را علمی مقدم بر تمام علوم دانست و افزود شما باید در فلسفه به فهم برسی و بفهمی و به عنوان مثال بفهمی که فقه چیست و چرا ؟ و در سایر علوم هم به همین منوال. ایشان در پایان نقاط پایه و زیر ساخت ارتباط فلسفه با علوم انسانی را در دو مقوله تبیین نمود: ۱- واقعی بودن هستی و انسان ۲- شبکه ای بودن هستی و انسان .

www

222

کتاب “نکته های ماه” نوشته حجت الاسلام و المسلمین پارسا به زیور طبع آراسته شد. این کتاب دریافتهایی تازه از چهل حکمت نهج البلاغه است که در ۹۰ صفحه به همت معاونت پژوهش مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) و توسط انتشارات امام مهربان به چاپ رسیده است.

در مقدمه این کتاب می خوانیم:
زندگی در پرتو معارف منیر اهل‌بیت علیهم‌السلام با الهام از اصولی که در کلام حکیمانه ایشان آمده است، هم به «انسانیتِ» انسان معنا می‌بخشد و هم «زندگی» را در این دنیا هدفمند می‌سازد.
نهج‌البلاغه که «منهج زندگی» و طریقی برای رسیدن به سعادت است، چون «ماهِ شب چهارده» در میان کلمات نورانی امامان معصوم علیهم‌السلام می‌درخشد و انواری از معرفت به دل‌های تاریک می‌تاباند.
«نکته‌های ماهِ» این کتاب بی بدیل برای بشرِ سرگردان عصر ما نیز تازه است و چاره ساز٫
امروز بر عهده فضلای حوزه است تا هرچه بیشتر در جهت آشنایی تشنگان معرفت، با این کتاب زندگی ساز بکوشند و نکته‌های ارزشمند آن را که اصولی برای «سبک زندگی دینی» به شمار می‌رود، به دیگران به زیبایی منتقل کنند.
اثر پیش رو دریافت‌هایی است از چهل حکمت نهج‌البلاغه که توسط حجت‌الاسلام محمدجواد پارسا سامان یافته است. امید است که مورد رضایت امام پرهیزگاران امیرالمؤمنین علیه‌السلام قرار گیرد. ان‌شاءالله
معاونت پژوهش مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی(عج)
حوزه علمیه مشهد مقدس

جهت تهیه کتاب فوق با شماره ۳۲۷۳۳۶۳۶ داخلی ۸۰۳ تماس حاصل فرمایید.
مرکز پخش: مشهد، طبرسی ۵۲، المهدی غربی ۱۹، پلاک ۱۶٫