بازخوانی بیانات حجت الاسلام و المسلمین نظافت در حضور مقام معظم رهبری + فیلم

0

بیانات حجت الاسلام نظافت در حضور مقام معظم رهبری پیرامون آموزش در حوزه های علمیه در تاریخ ۱۳۸۶/۰۹/۰۸ دیدار جمعى از اساتید و فضلا و مبلّغان و پژوهشگران حوزه‌‌هاى علمیه کشور با مقام معظم رهبری که مورد استقبال معظم له قرار گرفت:

متن بیانات استاد در محضر مقام معظم رهبری:
بسم الله الرحمن الرحیم
با کسب اجازه؛ درباره طلاب جوان، و مدارس علمیه نکاتی را به عرض می‌رسانم. مستحضر هستید که بقاء حرکت خروشان انقلاب اسلامی ما به توان و نوع عملکرد خواص جامعه بستگی دارد. علماء و فضلاء که سرآمد طبقه خواص هستند در این رابطه وظایف سنگینی را باید به دوش کشند، تربیت این عالمان کار بزرگی است که زیربنای آن در اولین پایه‌های طلبگی بنا می‌گردد. لذا مدارس علمیه و برنامه ریزان با هدف بستر سازی برای تربیت عالمان مدافع از فرهنگ تشیع، نقشی خطیر و مسئولیتی دشوار برعهده دارند. در این راستا علی رقم دلسوزی‌ها و زحمات مسئولین طلاب جوان کاستی‌ها و مشکلات جدی دارند. امروزه ما به طلابی هدفمند، امیدوار و با نشاط، دردمند و با تقوا، آشنا با قرآن و حدیث، زمان شناس و کار آمد، توانمند در عرصه قلم و بیان نیازمند هستیم.
برای تربیت چنین طلابی چه باید کرد؟
۱-    تقویت انگیزی و ایجاد شور و نشاط و تبیین چشم انداز طلبگی، جایگاه طلبه، ابزار و آداب کار، مشکلات فرارو، و روش برخورد با مشکلات، در یک برنامه پیش حوزوی.
۲-    مدیران به طلاب نگاه پدرانه داشته باشند
۳-    توجه جدی به معنویت و تهذیب از طریق ایجاد ساختارهای مناسب در مدیریت حوزه
۴-    بخش آموزش نیز باید دغدغه‌های اخلاقی و تربیتی داشته باشد، لذا می‌بایست اساتید حوزه خود الگوی اخلاق باشند وانگیزه تربیتی داشته باشند تا طلاب را به تحرک وادارند
۵-    اعزام اساتید اخلاق به صورت حساب شده
۶-    توجه جدی به محوریت قرآن و حدیث به ویژه نهج‌البلاغه به گونه‌ای که در طول دوره شش ساله سطح یک طلاب با قرآن و احادیث و ادعیه در قالب کلاس و مباحثه مأنوس شوند چرا که ما اول مسلمان هستیم بعد طلبه. باید توجه داشت تا وقتی طلاب با منابع اصلی آشنا نشوند، مطالعه آثار بزرگان به تنهایی ثمربخش نخواهد بود. تولید نیروهایی همچون شهید مطهری و نیز تولید علم، فقط با مطالعه آثار شهید مطهری و دیگران امکان پذیر نیست.
۷-    جمع تدریجی بین غنای علمی و فعالیت‌های اجتماعی لازم به دو طریق:
الف- حضور تدیریجی در جمع‌های دانش‌آموزی و دانشجویی با برنامه ریزی کامل و احتیاط لازم
ب- حضور جوانان در مدارس علمیه با تشکیل حوزه پاره وقت
باید توجه داشت که از این دو طریق به این نتایج می‌توان رسید:
–    انس و تأثیرگذاری طلاب بر جوانان
–    نشاط و اعتماد به نفس طلاب
–    تقویت بنیه علمی تدریس
–    افزایش مهارت‌های ارتباطی
–    شناسایی جوانان مستعد برای حوزه
–    آشنایی با مشکلات، نیازها و شبهات، و درنتیجه افزایش انگیزه مطالعه و تحقیق
از کارهای دیگری که باید انجام شود:
ایجاد و حفظ نشاط جسمی و روحی از طریق ارتباط با رجال و دیدار با اسوه‌ها؛ به ویژه دیدار طلاب جوان با حضرت عالی. بازدید از موسسات و مراکز پژوهشی. ایجاد فضای معنوی به صورت متعادل از طریق انس با صحیفه سجادیه و سایر ادعیه. توجه به ورزش.
ازجمله کارهایی که لازم است:
ایجاد روحیه شهادت طلبی، ظلم ستیزی و مردم دوستی، از طریق سرکشی به فقراست.
ایجاد و حفظ روحیه حق طلبی، نقادی، آزادمنشی فکری از طریق برگزاری کلاس‌های روش نقد، آداب نقد، لوازم نقد و تشویق طلاب ناقد.
توجه به دو عنصر گویندگی و نویسندگی از طریق کارگاه‌های نویسندگی و خطابه، مطالعه متون عربی قدیم، چون گلستان و بوستان و ادبیات معاصر.
ایجاد و حفظ روحیه تحقیق و به کارگیری طلاب به صورت جمعی در امر تحقیقات.
البته برای اجرای این پیشنهادها باید حداقل در چهار عرصه عمده یعنی برنامه ریزی، پذیرش، مدیران و فضاهای آموزشی تحولات جدی به وجود آید.
تحولات لازم در عرصه برنامه ریزی:
۱-    لزوم هدف گذاری روشن در برنامه‌ها.
۲-    باید طرح جامع آموزشی تربیتی متناسب با نیازهای جدید برای تولید نیروهای عالم و با تقوا و انقلابی تبیین شود، آنچه اکنون انجام می‌شود برنامه‌های پراکنده گرچه مفید ولی ناکافی و خارج از یک طرح جامع است. به عنوان نمونه هم اکنون برنامه و مواد درسی و حتی امتحانات برای طلاب با مدرک سیکل، دیپلم و بالاتر از دیپلم یکسان است.
۳-    ایجاد تحرک در برنامه ریزان و تصویب کنندگان طرح‌ها و برنامه‌ها.
باید توجه داشت اشتغالات متعدد و مسئولیت‌های متفاوت، دور بودن برخی از برنامه ریزان و تصمیم سازان از متن حوزه علی رقم دلسوزی و خلوص ایشان، عدم تغییر مسئولان تصمیم گیرنده که باعث رکود و یکنواختی در فضای تصمیم گیری شده است، تصمیم سازی‌های کند و دیرهنگام و غیر منسجم همه و همه مشکلاتی است که نیاز به تحول را جدی می‌نماید.
بعضی از مدارس به صورت خودجوش طرح‌هایی را اجرا کرده‌اند و توفیقاتی داشته‌اند، نقد و ارزیابی و تکمیل این طرح‌ها و ارائه آن برای تمامی مدارس ضروری به نظر می‌رسد. نبود طرح جامع برای کشف و جذب جوانان مستعد. عدم معرفی حوزه به جامعه خصوصا به نسل جوان. کم توجهی جامعه به اهمیت حوزه و معارف دینی و توجه عمومی به علوم روز چون انرژی هسته‌ای، المپیادهای علمی و دانشگاهی، اکتشافات علمی، ارتباط بیش‌تر جناب عالی با مجامع دانشگاهی و نخبگان علوم جدید که باعث شده قالبا زمینه دفاع از پیشرفت علمی و تکنولوژی به وجود آید.
تحولات لازم در عرصه پذیرش:
–     معرفی حوزه در قالب برنامه‌های متناسب با شأن حوزه در رسانه‌ها و مجامع عمومی مانند نماز جمعه.
–    حضور طلاب موفق و فضلای مشهور در دبیرستان‌ها و معرفی صحیح حوزه در مناسبت‌های مختلف مثل هفته مشاغل.
–    برگزاری طرح‌های معرفتی توسط مدارس علمیه برای نوجوانان و جوانان در ایام تابستان و اوقات فراقت.
این طرح باعث می‌شود:
نسل جوان با طلاب مانوس شده و از میان آنان افراد مستعد برای حوزه انتخاب شوند.
تحولات لازم در عرصه مدیران:
۱-    حذف مدیران ناکارآمد و استفاده از مدیران خلاق، پرکار، دلسوز و فارغ از مشغله که هم به نشاط و سرزندگی و اقتضای جوانی طلاب توجه دارند و هم دارای برنامه‌ای جامع، هدفمند، بروز، متعادل و غیر سلیقه‌ای باشند.
۲-    حمایت ویژه از مدیران موفق و رفع تنگناهای مالی مدارس.
۳-    ارتقاء بخشی جایگاه و شأن مدیریت مدرسه برای گرایش فضلای توانمند به این عرصه،این عرصه را کوچک می‌شمارند نمی‌آیند، از طریق دیدار مدیران حوزه علمیه کشور با حضرت عالی. توصیه حضرت عالی به نمایندگان خود برای ارتباط با مدیران و حمایت از آنان برگزاری اجلاس سراسری مدیران و تعاملات فکری و کاری بین مدیران و تبادل تجربیات.
تحولات لازم در فضاهای آموزشی:
۱-    چاره جویی برای پراکندگی مکانی مدارس. این پراکندگی باعث شده شور و نشاط علمی کم، وقت اساتید و طلاب در رفت و آمد تضییع، احاطه مدیریت حوزه بر مدارس کم‎رنگ شود. از طرفی زمینه کمک و همیاری طلاب تضیعف شده و درنتیجه، صرف فرصت‌ها و امکانات به دلیل عدم امکان اجرای طرح‌های مشترک مضاعف گردد.
۲-    ایجاد کتابخانه‌های قفسه باز در مدارس، با موضوعات و کتب لازم برای طلاب، با نیازهای امروز.
۳-    تاسیس مدارس با استفاده از ظرفیت زمین‌های اطراف حرم مطهر، با ساختمان‌های متناسب با نیازهای گوناگون آموزشی، تربیتی، رفاهی، ورزشی و نجات طلاب جوان از ساختمان‌های فرسوده و دلگیر و نشاط سوز.
۴-    جلوگیری از ساخت و ساز مدارس جدید بدون انطباق بر نیازهای آموزشی و تربیتی
سخن پایانیدر پایان تاکید می‌کنم حل مشکلات حوزه تاثیر زیادی در حل مشکلات کشور دارد. متأسفانه به نظر می‌رسد هنوز به این باور نرسیده‌ایم و یا غفلت کرده‌ایم که تربیت طلاب فاضل، باتقوا، کارآمد، نقشی بی بدیل در اصلاح امور دارد. به نظر من تا مشکلات حوزه حل نشود مشکلات کشور حل نخواهد شد. حداقل در بخش فرهنگی. امیدوارم تصمیمات دقیق و سریعی گرفته شود که “الامور مرهونه باوقاتها” ؛ حداقل بعضی از طرح‌های تازه به صورت آموزشی در یک مدل کوچک اجرا شود. والسلام علیکم  و رحمت الله و برکاته.

نقل خاطره آیت الله سید احمد خاتمی از این دیدار و بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد آن
یک سال پس از این دیدار تاریخی آیت الله سید احمد خاتمی در همایش تحول حوزه در آذر ماه سال ۸۷ در مشهد مقدس فرمودند: «کاری که سال گذشته مقام معظم رهبری انجام دادند کار برجسته ای در این راستا بود. نمایندگانی که شما فرستادید در این دیدار گل کردند. فرمایشات بسیار خوبی گفتند. بخصوص آقای نظافت فرمایشاتی را که گفته بودند آقا بعدها در جلسات خصوصی هم به عظمت یاد می کردند از این فرمایشات. خوب اینها استعدادهای حوزه اند. این استعدادها کشف بشود. [اینها] طرح دارند، برنامه دارند. طرح ها و برنامه های مفید، قابل اجرا دارند.»
همچنین سالها بعد از آن ایشان در تاریخ ۱۲ فروردین ۹۴ در ابتدای فرمایشات خود در جمع طلاب مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) فرمودند: «یک نشست هماهنگ بود که نخبگان تاثیرگذار صحبت می‌کردند و یکی از عزیزانی که صحبت می‌کردند جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای نظافت بود که خیلی آقا صفا کرد، نمی‌دانم ایشان می‌داند یا نمی‌داند، بعد از اون دیدار فرموده بودند به بعضی از دوستان دفتر، که من دوست داشتم امکاناتی داشتم که چندتا مدرسه بزرگ در مشهد با مدیریت آقای نظافت در اختیارشان قرار می‌دادم که اداره کنند. ما قبل از این فرمایش آقا، مدرسه ایشان را به توفیق می‌شناختیم و الآن هم به فضل خدا این مدرسه را از مدارس موفق می‌دانیم.»

پاسخ دهید