نشست علمی معرفتی هویت صنفی طلبه

0

در این نشست که با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از طلاب و برخی از پدران آن ها در محل نمازخانه مدرسه برگزار شد به موضوع هویت صنفی طلبه توسط استاد مروی پرداخته شد.
آیت الله مروی در ابتدای سخن هویت صنفی طلبه را نشئات گرفته از رسالت نبی مکرم اسلام (ص) دانست و رسالت پیامبر را در سه عرصه ۱- در تلقی معارف الهی از منبع توحید ۲- در حفظ و نگهداری معارف الهی ۳- در ابلاغ رسالت و تبلیغ این معارف الهی به مردم معرفی نمود.
ایشان در ادامه رسالت طلبه را در تاسی از رسالت عظیم نبوی دلسوزانه و حریص به هدایت مردم معرفی کردند و افزودند : پیامبر اکرم (ص)آنچنان در این تبلیغ و رساندن معارف الهی به مردم حریص و دلسوز بوده است … قرآن نسبت به پیامبر(ص) می فرماید: تو اینقدر حریصی در ابلاغ پیام دین به مردم از اینکه می بینی جمعی هدایت نمی شوند « لعلک باخع نفسک » به جایی رسیدی که از شدت غصه برای اینکه مردم به سرمنزل هدایت نمی آیند در معرض هلاکت قرار گرفته ای.
این استادحوزه در ادامه گفت : آغاز هویت صنفی طلبه این سه نکته است: ۱- تلقی دقیق و درست معارف ۲- حفظ و تثبیت درست اندیشه ها در ذهن ۳- ابلاغ با امانت و دلسوزی معارف الهی به مردم.
آیت الله مروی در بحث تلقی دین در جامعه فرمود: ما در حوزه های علمیه، بزرگترین تراث و اندوخته ها را برای کیفیت تلقی داریم. متاسفانه قسمتی از این ها دارد منسوخ می شود. امروز در حوزه های علمیه و هم در جمهوری اسلامی ایران و هم در بسیاری از اکناف و اقطار دنیا ذهن های جستجوگر، پژوهشگر و آماده ای داریم که اگر تلقی معارف را به اینها درست بیاموزیم، رسالت بزرگ حوزه های علمیه به خوبی برای نسل آینده ادا می‌شود.
استاد مروی در بحث عشق به هدف در مسیر طلبگی با تبیین کیفیت عشق و علاقه به طلبگی، وجود آن را در طلاب عامل مهمی برای تحمب سختی ها و ناملایمات زندگی دانست و حتی سختی های این مسیر را لذت بخش ترسیم نمود.
این استاد درس خارج فقه در حوزه علمیه قم در تبیین گام بعدی بعد از شناخت هدف و عشق به هدف در این مسیر گفت : خوب شناخت هدف و عشق به هدف تمام است ؟ نه عمل در راه هدف را می خواهد. یک فرقی را روانشناسان بین اراده و آروز می گویند: که هردو یک صفت نفسانی است. گاهی آدم آرزو می‌کند مثلا: آرزو دارم شیخ انصاری باشم و … اما یک وقت این آرزو تبدیل به اراده می شود. اراده، آن خواست ذهنی و نفسانی است که عمل به دنبالش است.
ایشان در پایان ضمن تاکید بر رعایت اخلاق و تهذیب در این مسیر از خانواده ها و پدرو مادرهای طلاب خواستند که فضای علمی درستی را برای اولادشان فراهم کنندو بعد هم که وقت ازدواج شد. باز باید مراقبت کنند پدر و مادر به فضاهایی قدم بگذارند که این فضاها مأنوس با شیوه علمی طلبگی باشد.

nakhost5_01459064226 nakhost3_21459064226

123

پاسخ دهید