معرفی مدرسه علمیه حضرت مهدی (ع) شعبه ۳ (ورودی کارشناسی و بالاتر)

معرفی مدرسه علمیه حضرت مهدی (ع) شعبه ۳ (ورودی کارشناسی و بالاتر)

0

معرفی مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) شعبه ۳

ویژه دانش آموختگان مراکز آموزش عالی

 

مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) با اشراف و نظارت حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد نظافت یزدی و با رویکرد تربیتی، آموزشی و پژوهشی، از مجموعه­های آموزشی باسابقه و شناخته شده حوزه علمیه خراسان است. دست اندرکاران این مجموعه آموزشی از ابتدای تأسیس نخستین مدرسه، مرامنامه جامعی را در حوزه­های مدیریتی، آموزشی، پژوهشی و تربیتی با هدف پرورش «طلبه متقی، متخلق، متفقه در دین، مجاهد، بصیر، دردآشنا و کارآمد» تدوین و سرلوحه فعالیت­ها قرار دادند.

برخی از راهبردهای مدیریتی مندرج در مرامنامه عبارت است از: ارتباط تنگاتنگ با طلاب، تکریم و عزت بخشی به طلبه، استفاده از طلاب در مدیریت امور، نظارت مستقیم و غیرمستقیم و ارتباط مؤثر با خانواده‌های طلاب.

اهتمام به آموزش پژوهش محور، تعمیق یادگیری و کاربردی سازی آموخته‌ها، اصل دقت و سرعت، آموزش مهارت‌های مورد نیاز طلبه، بسترسازی برای انس با قرآن و اندیشه قرآنی، زمینه‌سازی برای آشنایی با منابع روایی با تاکید بر نهج‌البلاغه و رویکرد تربیتی در آموزش‌ها، از جمله راهبردهای آموزشی و پژوهشی مجموعه است.

در بخش راهبردهای تربیتی نیز می­توان به اهتمام به رشد اخلاقی و معنوی طلاب و مصون­سازی آنان در مقابل لطمات و آفات، پرورش روحیه نقادی و آزاد اندیشی، حفظ و تقویت نشاط و سلامت جسمی، ایجاد و تقویت روحیه جهادی و پرورش تفکر انقلابی و احساس مسئولیت نسبت به نظام اشاره نمود.

شعبه سوم مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) به منظور جذب و پرورش دانشگاهیان علاقه­مند به تحصیل در حوزه علمیه و با مدیریت حجت الاسلام محمد الهی خراسانی در تیر ماه سال ۱۳۹۲ راه­اندازی گردید. با بررسی­های به عمل آمده از نیازها و اقتضائات طلاب دانش­آموخته مراکز آموزش عالی و درک ضرورت تحول در برنامه آموزشی رایج، تدوین برنامه آموزشی ویژه طلاب دانش‌آموخته مراکز آموزش عالی در دستور کار قرار گرفت و با آغاز فعالیت رسمی مدرسه، برنامه آموزشی تحولی به اجرا گذاشته شد.

شاخص­های برنامه آموزشی مدرسه به دو دسته شاخص­های ساختاری و شاخص­های محتوایی تقسیم می­شود. در بخش شاخص­های ­ساختاری، می­توان به استفاده از منابع کارآمدتر آموزشی، استفاده از قالب‌های متنوع آموزشی، توالی و ترتیب آموزشی مناسب، اکتفا به مقدار لازم مواد و متون درسی، کوتاهی دوره مقدمات و افزایش قابل توجه روزهای درسی با استفاده از ظرفیت ترم تابستانی اشاره کرد. جامعیت در تعلیم علوم و معارف اسلامی، گستره و تداوم دروس قرآنی و حدیثی، اهتمام به آموزش کارآمد و روزآمد فقه و اصول، توجه ویژه به دانش کلام اسلامی و مباحث اعتقادی و آموزش زبان عربی معاصر نیز از مهم­ترین شاخص­های محتوایی برنامه است.

داوطلبان پذیرش در این واحد، پس از ثبت نام اولیه، در آزمون کتبی اختصاصی مدرسه شرکت می­کنند. در صورت کسب نمره قبولی آزمون، به مصاحبه دعوت می­شوند و پس از ارائه سوابق علمی و فرهنگی و تکمیل فرم مصاحبه مکتوب، در جلسه مصاحبه شفاهی حضور پیدا می­کنند. مجموعه امتیازات داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبان، امکان حضور وی در دوره تثبیت را مشخص می­سازد. با پایان دوره تثبیت و بررسی وضعیت علمی و اخلاقی داوطلب، حضور وی به عنوان طلبه مدرسه قطعی می­گردد.

برخی از مهم­ترین اقدامات و دستاوردهای مدرسه با گذشت کمتر از چهار سال از تأسیس، عبارت است از:

  1. برگزاری بیش از ۴۰ نشست­ مشورتی با صاحبنظران و اساتید حوزه و دانشگاه؛ از جمله آقایان:

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه (عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)،

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی (معاون اسبق پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر پژوهشکده کلام اهل بیت)،

حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم طباطبایی (مدیر پژوهشگاه علوم و معارف حدیث قم)

دکتر رضا حبیبی (رییس سابق مرکز تدوین متون درسی حوزه و عضو کارگروه تدوین برنامه آموزشی نوین حوزه علمیه قم)،

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی زارعی (جانشین مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه قم و عضو کارگروه تدوین برنامه آموزشی نوین حوزه علمیه قم)،

حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری (مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و  پژوهشگر و مؤلف کتب و مقالات متعدد پیرامون حوزه و روحانیت)

حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر غنوی (مسئول اسبق مرکز تالیف کتب درسی جامعه المصطفی العالمیه)،

حجت الاسلام و المسلمین مستشاری (معاون امور دفاتر، اساتید و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها)،

حجت الاسلام و المسلمین ملکی (مدیر مدرسه علمیه معصومیه قم ویژه طلاب دانش­آموخته مراکز آموزش عالی)،

حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان (مدیر مدرسه علمیه مشکات تهران ویژه طلاب دانش­آموخته مراکز آموزش عالی)،

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی (مدیر مدرسه علمیه شهیدین قم)،

حجت الاسلام و المسلمین موسوی (مدیر مدرسه علمیه عبدالعظیم شهر ری و طراح برنامه حوزوی «بنیان مرصوص»)،

  1. تدوین برنامه آموزشی هفت ساله مقطع عمومی حوزه ویژه طلاب دانش­آموخته مراکز آموزش عالی؛ شامل: مبانی نظری، اهداف آموزشی، شاخص­های ساختاری و محتوایی، جداول آموزشی، سرفصل­های درسی و برنامه تحصیلی.
  2. تدوین فهرست آگاهی­ها، توانایی­ها و کارکردهای محصلان و فارغ التحصیلان حوزه ویژه طلاب دانش­آموخته مراکز آموزش عالی.
  3. طراحی فرم­های مصاحبه مکتوب، مصاحبه شفاهی و مشخصات علمی و فرهنگی داوطلبان.
  4. طراحی فرم مدیریت زمان طلاب.
  5. پذیرش نظام­مند و چندمرحله­ای با استفاده از فن آوری الکترونیک.
  6. ارزشیابی جامع آموزشی با در نظرگرفتن شاخص­های گوناگون علمی و انضباطی.
  7. راه­اندازی کتابخانه مدرسه با میزهای پژوهشی اختصاصی هر یک از طلاب.
  8. برگزاری کارگاه­های آموزشی مهارت­های تحصیلی، مدیریت زمان، مهارت­های حافطه، روش تحقیق و هندسه کلی علوم اسلامی.
  9. برگزاری دوره­های آموزشی زبان عربی معاصر و یکپارچه­سازی عربی فضای آموزشی طلاب در تابستان.
  10. طراحی فرم­ وضعیت تحصیلی طلاب با محوریت ارزیابی طلاب از گذشته، حال و آینده تحصیلی خویش.
  11. سنجش­های علمی فراگیر دروس اصلی با حضور اساتید متفاوت.
  12. تشکیل پرونده تربیتی برای طلاب شامل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت­ها و تهدیدهای تربیتی.
  13. زمینه­سازی برای رفع نیازهای مادی فوری طلاب در سطح خرد و کلان.
  14. واگذاری مدیریت داخلی مدرسه شامل کلیه تجهیزات، خوابگاه، تغذیه، امور مالی و خدمات به خود طلاب.
  15. دیدار با مراجع عظام و علمای برجسته حوزه از جمله حضرات آیات: صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، سبحانی، مدرسی، خلخالی، سیدان، حائری شیرازی و…
  16. برگزاری بیش از ۳۰ نشست «پاتوق طلبگی» با موضوعات متنوع و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه؛ از جمله: حجج اسلام غنوی، مستشاری، علوی، ملکی، قاسمیان، انصاری بحرینی، صفرپور، فقیه، حائری، مهجوری، منصوریان و حسینی زهان و یادگاران دفاع مقدس آقایان: حاج حسین یکتا، محسن شراهی و خلیل موحدی.
  17. برگزاری میزگرد علمی با موضوع «بازنگری در مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه، ایده­ها و واقعیت­ها» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی و دکتر جهانگیر مسعودی.
  18. برگزاری نشست­های صمیمانه دانشجویان و طلاب با حضور دانشجویان منتخب دانشگاه­ها در مدرسه و تشکیل حلقه­های بحث و گفتگو.
  19. برگزاری اردوی علمی ـ معنوی قم و بازدید از مراکز علمی و فرهنگی و دیدار با شخصیت­های برجسته حوزه علمیه قم از جمله حضرات آیات: جوادی آملی، مددی، شب­زنده دار و هادوی.
  20. برگزاری سلسله نشست­های «همسفران» با حضور طلاب و همسرانشان و سخنرانی اساتید کارشناس خانواده.
  21. برگزاری نشست­های رایزنی مسؤولان و طلاب پیرامون مأموریت مدرسه و امتیازات، آسیب­ها، فرصت­ها و تهدیدها.
  22. تشکیل شورای طلاب با حضور منتخبان تمام دوره­های تحصیلی به عنوان بازوی مشورتی و اجرایی مدیریت مدرسه.
  23. فعالیت کارگروه­های تخصصی طلاب در حوزه­های علمی، فرهنگی، اخلاق و معیشت.
  24. برگزاری اردوی خانوادگی تهران با برنامه­های متنوع فرهنگی و تفریحی.
  25. ویژه برنامه پژوهشی روز شهادت امام صادق (ع) در قالب پروژه پژوهشی سیره امام در آیینه سیره شاگردان امام به صورت فراگیر و در قالب چهار گروه سیره فردی، سیره علمی، سیره اجتماعی و سیره سیاسی.
  26. فوق برنامه­های پنجشنبه با هدف تکمیل برنامه­ آموزشی با برنامه­های متنوع پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، معنوی و ورزشی.

پاسخ دهید