نشست علمی خدمات متقابل حوزه و رسانه

0

باسمه تعالی
نشست علمی خدمات متقابل حوزه و رسانه با حضور حجه الاسلام و المسلمین نهاوندی مدیر کل پژوهشهای اسلامی رسانه در روز پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ در مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) برگزار گردید.
در این برنامه که با حضور طلاب و میهمانان علاقه مند و بیش از ۱۰۰ نفر از طلاب مدرسه صورت گرفت به محور های مختلفی در خصوص زمینه های ارتباط بین حوزه و رسانه اشاره گردید.
حجه الاسلام نهاوندی در مقدمه بیانات خود با استناد به دو روایت از امام صادق « علیه السلام »، اشاره کرد که هر کس زمان شناس باشد به حوزه علم و هنر و فرهنگ و نیاز های آن عالم باشد فتنه ها او را در بر نمی گیرند و می تواند مقصد را پیدا کند و با اشاره به آیاتی از سوره طه و داستان سامری، گفت: که انسان با هنرش می تواند نظام ارزشی و اعتقادی جامعه را تغییر دهد.
مدیر کل پژوهش های رسانه گفت: هر نظام پایه اش در یک مکتب فکری است و نظام ارتباطات اسلامی باید ریشه در مکتب ارتباطات اسلامی داشته باشد. رسانه همان نظام ارتباطات اسلامی است و نیاز داریم که مکتب فکری ارتباطات اسلامی در فکر وفقه و اخلاق و فلسفه پیدا کنیم. باید فکر و فقه و اخلاق ابزار رسانه و ارتباطات در حوزه شکل بگیرد.
وی در ادامه گفت: اولین کار در حوزه خدمات متقابل حوزه و رسانه به رسمیت شناختن یکدیگر است یعنی حوزه ها بدانند که رسانه یک فضای مقدسی است و باید هنرمند اسلامی تربیت کنند تا هنر اسلامی باقی بماند و رسانه ها بدانند که حوزه ها باز دارندگی و ممانعت ندارند.
آقای نهاوندی عرصه های خدمات متقابل حوزه و رسانه را در پنج مورد معرفی نمودند: آموزش، تربیت ، پژوهش، مدیریت، تبلیغ.
ایشان در ادامه به موانع این بحث اشاره کرد و گفت که ما سه مانع جدی بر سر راه داریم که عبارتند از :
۱- به رسمیت نشناختن حوزه و رسانه از هر دو طرف
۲- آشنایی نداشتن با بهره برداری از ظرفیت ها به ارگانیک نه نقطه ای در حالیکه الآن در رسانه به صورت نقطه ای کار می کنیم
۳- فرم زدگی یعنی در واقع فرم و محتوا و پیام به هم نزدیک نمی باشند
حجه الاسلام نهاوندی الزاماتی را در اجرایی شدن ارتباط بین حوزه و رسانه را در مورد زیر دانست :
۱- ایجاد قرارگاه فرهنگ دینی که در حوزه رسانه جدی کار کند
۲- توجه به میل، مصلحت، و نیاز جامعه چرا که در جامعه افکار مختلفی وجود دارد نه از لحاظ سیاسی بلکه از لحاظ شخصیتی و جمهوری اسلامی می خواهد همه را اداره کند حتی اقلیت های مذهبی را.
۳- شناخت بازار فکر و فرهنگ
۴- داشتن نگاه جهان شمول
۵- شکل گرفتن گفتمان سازی دینی
۶- تربیت نیرو
ایشان در مقام ارائه راهکارهای موجود در این زمینه نسبته به ارتقاء این ارتباط بین حوزه و رسانه و کارایی بالاتر به هفت مورد اشاره نمود:
۱- تأسیس شبکه های جهانی دینی با مکتب غنی جهان تشیع و اسلام ناب محمدی
۲- تشکیل کانون های نقد فرهنگی
۳- تشکیل نظام نامه تبلیغ دین در رسانه
۴- تولید دانش دینی رسانه
۵- جهت دهی به موضوعات و عناوین سطح ۳ و ۴ حوزه های علمیه
۶- تربیت متخصص و کارشناس دینی رسانه
۷- تشکیل شورای متقابل حوزه و رسانه یا همان شورای عالی معارف
وی در پایان بیانات خود به این نکته اشاره کرد که مرجعیت دینی باید در حوزه ها پایه ریزی شودو نیاز های معنوی از رسانه منعکس شود و اگر این خدمات متقابل شکل نگیرد به تدریج رسانه مرجعیت دینی پیدا می کند و این امری بس خطیر است.

پاسخ دهید